تیهوشا

  • ۰
  • ۰

در حال رانندگی در جاده هستید و یادآوری تعویض روغن در ماشین شما روشن می شود. می دانید که این سیگنالی است که زمان تعویض روغن شما فرا رسیده است، اما این دقیقاً به چه معناست؟ زیر کاپوت چه خبر است؟

تعویض روغن در ماشین یک روش نسبتاً سریع و آسان است و برای تمیز نگه داشتن و کارکرد موثر موتور شما ضروری است. با گذشت زمان، تعویض منظم روغن به حذف آلاینده هایی که ایجاد شده اند کمک می کند و عمر موتور شما را افزایش می دهد، بنابراین سرمایه گذاری ارزشمندی است که نباید نادیده گرفته شود.

به خواندن ادامه دهید تا همه چیزهایی را که باید در مورد روغن موتور بدانید، از جمله کارهایی که انجام می دهد، هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید، انواع مختلف روغن و موارد دیگر یاد بگیرید.

روغن در خودرو چه می کند؟

طبق گفته Pennzoil، ارائه‌دهنده رسمی روان‌کننده‌های UTI و یک برند پیشرو در صنعت، روغن موتور از نظر تاریخی ترکیبی ساده از روغن پایه و مواد افزودنی بوده است. برای روانکاری قطعات موتور، کاهش اصطکاک، تمیز کردن، خنک کردن و محافظت از موتور طراحی شده است.

با این حال، امروزه، روغن موتور مصنوعی مدرن بسیار بیشتر از روانکاری انجام می‌دهد - این روغن محافظت در برابر سایش را فراهم می‌کند، ویسکوزیته را در دماهای مختلف حفظ می‌کند، از تجمع اسید جلوگیری می‌کند و توربوها و اجزای مدرن موتور را تمیز و محافظت می‌کند.

روغن موتور هنوز از روغن های پایه و مواد افزودنی تشکیل شده است - با این حال، کیفیت آن به طور چشمگیری بهبود یافته است. روغن های پایه حدود 70 تا 90 درصد کل را تشکیل می دهند و از گاز طبیعی یا نفت خام مشتق می شوند. افزودنی ها بین 10 تا 30 درصد را تشکیل می دهند. آنها شامل مواد شیمیایی هستند که به عنوان شوینده، اصلاح کننده اصطکاک، آنتی اکسیدان ها، بازدارنده های خوردگی و بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته عمل می کنند.

برای خرید روغن موتور خودرو اینجا کلیک کنید.

آیا روغن موتور همان روغن موتور است؟

شاید شنیده باشید که از روغن موتور به عنوان روغن موتور یاد می شود یا برعکس. هر دو محصول در بازار یکسان هستند و به سادگی به هر ماده ای با روغن پایه که با مواد افزودنی آغشته شده است (افزودنی های ضد سایش، پخش کننده ها و شوینده ها، به چند مورد) اشاره دارد.

هنگامی که در مورد روغن موتور صحبت می کنید، اغلب از اصطلاح "ویسکوزیته" استفاده می شود. اساساً ویسکوزیته روغن به آسانی ریختن روغن در دمای خاص اشاره دارد. روغن‌های نازک‌تر در دماهای پایین‌تر راحت‌تر جریان می‌یابند و ویسکوزیته کمتری دارند، در حالی که روغن‌های ضخیم‌تر ویسکوزیته بالاتری دارند.

در هوای سرد، روغن های نازک اصطکاک را کاهش می دهند و به موتورها کمک می کنند تا سریعتر روشن شوند. در دماهای بالاتر، روغن های غلیظ فشار روغن و استحکام فیلم را حفظ می کنند و بارهای سنگین تری را تحمل می کنند.

شاخص ویسکوزیته توانایی روغن را برای مقاومت در برابر تغییرات ویسکوزیته با تغییرات دما اندازه گیری می کند. بیشتر روغن های موتور چند درجه با بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته فرموله می شوند که از افزودنی های پلیمری برای کمک به حفظ ویسکوزیته روغن در طیف وسیعی از دماها استفاده می کنند و از قطعات موتور در برابر سایش محافظت می کنند.

روغنی با عدد شاخص ویسکوزیته بالاتر می تواند ویسکوزیته خود را در محدوده دمایی وسیع تری حفظ کند. با این حال، این بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته به مرور زمان با پیر شدن روغن از بین می روند. تعویض منظم روغن به جلوگیری از این امر کمک می کند.

روغن مصنوعی چیست؟

روغن موتور در طول زمان به طور قابل توجهی تغییر کرده است. هنگامی که اولین بار در دهه 1800 معرفی شد، تولیدکنندگان از تکنیک های سوخت و روغن کاری خود استفاده کردند که منجر به تناقضات بسیاری شد. استفاده از چربی حیوانی و روغن گیاهی به استفاده از روغن موتور ساخته شده از خام تبدیل شد. و بعداً روغن مصنوعی اختراع شد.

روغن موتور مصنوعی روغنی است که فرآیند مهندسی شیمیایی را طی کرده است. در مقایسه با مولکول های روغن معمولی، مولکول های روغن مصنوعی شکل یکنواخت تر و ناخالصی های کمتری دارند. به طور معمول، روغن مصنوعی مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون دارد و در دماهای بسیار بالا و پایین عملکرد بهتری نسبت به روغن موتور معمولی ساخته شده از نفت خام دارد.

هنگامی که روغن موتور به طور کامل فرموله شود، برای انجام عملکردهای مختلف طراحی شده است، از جمله:

  • جداسازی و روانکاری قطعات متحرک
  • کاهش سایش موتور
  • کمک به جلوگیری از ایجاد رسوب بر روی اجزای داخلی موتور
  • حذف و معلق کردن کثیفی ها و آلاینده های روغن تا زمانی که بتوان این آلودگی ها را در تعویض روغن بعدی پاک کرد.
  • قطعات موتور خنک کننده
  • حفظ راندمان و عملکرد سوخت موتور
  • ارائه حفاظت در طیف وسیعی از دماها
  • عملکرد به عنوان هیدرولیک در زمان بندی متغیر سوپاپ
  • کمک به حفاظت از سیستم انتشار گازهای گلخانه ای

آیا روغن مصنوعی از گاز طبیعی بهتر است؟

برند Pennzoil شل به دلیل ایجاد اولین روغن موتور مصنوعی ساخته شده از گاز طبیعی شناخته شده است. در دهه 1970، شل شروع به بررسی منابع انرژی غیر از نفت خام، یکی از آنها گاز طبیعی، برای ساخت سوخت و روان کننده کرد.

فرآیند تبدیل گاز طبیعی به نفت بسیار پیچیده است و دارای مراحل بسیاری است، اما در مقایسه با نفت خام مزایای برتری را ارائه می دهد. گاز طبیعی بسیار تمیز و فر است ee از بسیاری از آلاینده های موجود در نفت خام. هنگامی که از طریق فرآیند ثبت اختراع آنها تولید می شود، نتیجه یک روغن پایه مصنوعی است که خالص تر است و عملکرد بهتری نسبت به روغن های پایه سنتی ساخته شده از خام دارد.

به لطف نوآوری و فرهنگ آینده نگر شل، این شرکت توانست یک روغن موتور کاملا مصنوعی ساخته شده از گاز طبیعی تولید کند. این فرآیند ثبت اختراع به عنوان فناوری PurePlus شناخته می‌شود که روغن‌های موتور تمام مصنوعی را طراحی می‌کند که محافظت کامل و بدون مصالحه را ارائه می‌کند. ویدئوی زیر را تماشا کنید تا با جزئیات نحوه عملکرد این فرآیند آشنا شوید:

انواع دیگر روغن موتور

علاوه بر روغن موتور مصنوعی، سه نوع رایج دیگر از روغن موتور وجود دارد:

  • روغن موتور ترکیبی مصنوعی: این نوع روغن از مخلوطی از روغن های پایه مصنوعی و معمولی استفاده می کند تا مقاومت بالاتری در برابر اکسیداسیون و عملکرد بهتر در دماهای پایین داشته باشد.
  • روغن موتور با مسافت پیموده شده: با فرموله شده با افزودنی های منحصر به فرد، روغن موتور با مسافت پیموده شده به کاهش سوختن روغن و جلوگیری از نشت روغن که می تواند در موتورهای قدیمی رخ دهد کمک می کند. این روغن برای خودروهای مدل جدیدتر یا قدیمی با بیش از 75000 مایل طراحی شده است.
  • روغن موتور معمولی: در نهایت، روغن موتور معمولی در انواع ویسکوزیته و سطوح کیفی موجود است. این مشخصات اولیه API توصیه شده توسط سازنده موتور شما را برآورده می کند، اما عملکرد اضافی موجود در روغن موتورهای مصنوعی را ندارد.

درجات روغن موتور

روغن موتورهای امروزی بر اساس سیستم رتبه بندی توسعه یافته توسط انجمن مهندسین خودرو (SAE) دسته بندی می شوند که روغن ها را بر اساس ویسکوزیته رتبه بندی می کند.

اگر به دنبال روغنی هستید که توانایی عملکرد در طیف وسیعی از دماها را داشته باشد، بهتر است روغن موتور با ویسکوزیته چند درجه انتخاب کنید. نمونه ای از درجه ویسکوزیته SAE "0W-20" است، که در آن "0" نماد درجه بندی ویسکوزیته دمای سرد، "W" مخفف زمستان و 20 رتبه بندی ویسکوزیته دمای عملیاتی است.

به عنوان یک قانون کلی، همیشه به دفترچه راهنمای خودرو خود نگاه کنید تا درجه SAE صحیح روغن موتور را برای موتور خاص خود تعیین کنید.

نماد دیگری که معمولاً روی روغن موتور ظاهر می شود "دونات" API است. API مخفف American Petroleum Institute است که برای کمک به مشتریان در یافتن روغن موتورهایی که حداقل استانداردهای تعیین شده توسط سازندگان موتور و خودرو را برآورده می کنند، مهر تاییدی را ارائه می دهد.

این نماد دارای سه قسمت است: نیمه بالایی دایره که نشان دهنده رتبه سرویس API است، مرکز دایره که ویسکوزیته SAE را نشان می دهد و نیمه پایینی دایره که خواص صرفه جویی در انرژی روغن را به شما می گوید.

 

  • ۰۱/۰۵/۰۹
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی