تیهوشا

  • ۰
  • ۰

 بین روغن دنده و روغن موتور تفاوت های زیادی وجود دارد که بسیاری از آن بی اطلاع هستند. این روغن برای روغن کاری جعبه گیربکس و جعبه دندانه استفاده می شود. برخی فکر می کنند که آنها قابل تعویض نیستند. هر دو دارای خواص و عملکردهای متفاوتی هستند. به زبان ساده، روغن‌های موتور برای موتورهای خودرو مناسب هستند. در حالی که از روغن های دنده در سیستم های دنده استفاده می شود. آنها به طور خاص برای گیربکس ها، جعبه های انتقال و دیفرانسیل در خودروها، کامیون ها و سایر ماشین آلات اعمال می شوند. این راهنمای نهایی روغن دنده اکثر سوالات شما را در رابطه با روغن دنده حل می کند.

 

روغن دنده چیست؟

روغن های دنده روان کننده های سیالی هستند که برای گیربکس ها، گیربکس های دستی، دیفرانسیل ها، گیربکس ها و جعبه های انتقال در ماشین یا کامیون شما استفاده می شوند. دارای سیال بسیار چسبناک است و اغلب شامل ترکیبات آلی گوگرد است. اینها روغنهای روانکاری هستند که از قطعات داخلی گیربکس و جعبه دنده در برابر سایش محافظت می کنند.

چه مواد افزودنی در روغن دنده استفاده می شود؟

افزودنی های مختلفی به روان کننده ها اضافه می شوند تا عملکرد روغن پایه را افزایش دهند. برای مقاومت بهتر چرخ دنده های مخروطی هیپووئید، بیشتر روغن های دنده با مواد افزودنی زیادی مخلوط می شوند.

  • افزودنی های فشار شدید (EP)
  • افزودنی های ضد سایش
  • مهارکننده های اکسیداسیون
  • بازدارنده های زنگ زدگی و خوردگی
  • عوامل ضد کف
  • داروهای مضطرب نقطه ریزش
  • مشتقات دی تیوکاربامات
  • ترکیبات آلی تیمار شده با گوگرد

روغن های دنده بیش از یک هدف را انجام می دهند. با توجه به گستره وسیع کارکردها، مواد و شرایط یک گیربکس، این روغن ها در تامین روانکاری مورد نیاز آن حیاتی هستند.

اینفوگرافیک که در آن از مواد افزودنی در روغن دنده استفاده شده است

کاربرد روغن دنده چیست؟

سیستم دنده خودروی شما شامل گیربکس، شفت پروانه، چرخ دنده های مخروطی هیپووئید، گیربکس، محور زنده، یاتاقان ها و غیره می باشد. لغزشی و تماس فلز به فلز بسیار زیاد است. به تدریج، این منجر به گرمای بیش از حد، آسیب قطعات داخلی و همچنین خوردگی می شود. اگر به درستی روغن کاری نشود، مشکلات زیر برای سیستم دنده ایجاد می شود:

  • خوردگی
  • کوبیدن
  • آسیب پوشیدن
  • سوراخ شدن اجزای حیاتی پیشرانه

این در نهایت منجر به آسیب شدید به سیستم انتقال و دنده ماشین شما می شود. علاوه بر این، عملکرد خودروی شما را نیز مختل می کند و هزینه تعمیرات نیز کاهش می یابد. به همین دلیل است که استفاده منظم از روغن دنده یک جزء حیاتی برای تعمیر و نگهداری خودرو شما است.

وظیفه اصلی روغن های دنده روانکاری گیربکس، دیفرانسیل ها و جعبه های انتقال است. از قسمت های داخلی حیاتی سیستم دنده در برابر تمام آسیب های فوق محافظت می کند. علاوه بر این، روانکاری روغن دنده به عملکرد نرم و روان سیستم کمک می کند و یک اثر خنک کننده می دهد.

روغن دنده چگونه کار می کند؟

روغن های دنده ویسکوزیته بالایی دارند. ضخامت موجود در سیالات توزیع آسان و محافظت کافی را برای مجموعه دنده فراهم می کند. در مقابل، روغن‌های موتور در شرایطی کار می‌کنند که در تماس با آلاینده‌ها، اسیدها و گازها هستند که محصولات جانبی احتراق هستند. با این حال، روغن های دنده با هیچ یک از آنها تماس ندارند. تحت محیط سخت مجموعه سیستم دنده، این روان کننده های سیال کار بهتری در محافظت از سخت افزار حیاتی درون محورها انجام می دهند. به طور کلی، آنها باعث می شوند که دنده ها به راحتی سر بخورند و به عملکرد کارآمد از وسیله نقلیه شما کمک کنند.

روغن دنده چه کیفیتی دارد؟

روغن دنده بیشتر از روانکاری صاف و منع گرما، آسیب سایش وجود دارد. خواص دیگری نیز وجود دارد که آن را روانکار موثری برای خودروها و همچنین تنظیمات صنعتی می کند.

  • چسب توانایی چسبیدن به سطح فلزی چرخ دنده ها به جلوگیری از سایش در اثر تماس مستقیم فلز کمک می کند
  • مهار فوم - به دلیل حرکت صلب چرخ دنده ها امکان تشکیل کف وجود دارد. عوامل ضد کف موجود در روغن ها با این مشکل مقابله می کنند و قطعات را بدون دردسر کار می کنند.
  • تشکیل امولسیون کم - این کیفیت بیشتر در اهداف صنعتی مفید است، این کیفیت می تواند با خوردگی و اکسیداسیون روغن مقابله کند.
  • حداقل تماس با قطعات - عناصر گیربکس خاصی وجود دارند که ممکن است با روغن ها تعامل داشته باشند. برای جلوگیری از این امر، روغن‌های دنده با افزودنی‌های مناسب، تعامل را محدود می‌کنند.

چه زمانی باید روغن دنده را تعویض کنیم؟

حتی اگر تعویض منظم روغن دنده ای که استفاده می کنید حیاتی است، جدول زمانی خاصی برای زمان تعویض آن وجود ندارد. دفترچه راهنمای خودروی شما باید اطلاعات مربوطه را داشته باشد، بنابراین بررسی آن مفید است. با این حال، توصیه می شود روغن دنده خود را برای شرایط زیر تعویض کنید.

برای انتقال دنده اتوماتیک: تا 80000 کیلومتر (50000 مایل)

برای انتقال دنده دستی: تا 1,60,000 کیلومتر (100,000 مایل)

انواع روغن دنده چیست؟

بسته به شرایط و عملکردهای مختلف، روغن های دنده متفاوتی با افزودنی های متفاوت وجود دارد. در دمای عملیاتی، این روان کننده ها کاربردهای خاصی را انجام می دهند. روغن های دنده را می توان به انواع زیر طبقه بندی کرد:

روغن دنده R & O (زنگ و اکسیداسیون).

انواع روغن دنده به طور خاص برای کاهش خوردگی در گیربکس طراحی شده است. آنها همچنین در رابطه با پایداری شیمیایی، سرکوب فوم و دملولاسیون عمل می کنند. بسیاری از روغن های دنده دارای کیفیت کاهش خوردگی هستند. آنها در سرعت های بالا، بارگذاری یکنواخت و بارهای کم عملکرد خوبی دارند. یکی از مزایای قابل توجه این روغن ها افزایش طول عمر روغن است. این شامل افزودنی های ضد خراش یا روان کننده نمی شود. این روغن ها در ISO (گرید ویسکوزیته سازمان استانداردهای بین المللی) 32-320 طبقه بندی می شوند.

روغن دنده EP (فشار شدید)

این روغن ها که به عنوان روان کننده های ضد خراش نیز شناخته می شوند، ویژگی های برتری نسبت به روغن های دنده R&O دارند. هدف اصلی آنها تحمل گرما و فشار در شرایط بسیار سخت است. برای دستیابی به این هدف، بسیاری از افزودنی های خاص مانند سولفور فسفر استفاده می شود.

عیب این روغن احتمال خوردگی سطوح فلزی است. از این رو به شما توصیه می شود هنگام استفاده از این روغن برای دستگاه مناسب مراقب باشید.

روغن های دنده مرکب

برای داشتن روانکاری بهتر و استحکام فیلم، برخی از روغن های دنده را با چربی (اسیدهای چرب مصنوعی) مخلوط می کنند. معمولاً در کاربردهای چرخ دنده حلزونی استفاده می شود. این روغن ها برای کاربردهای پرفشار، سرعت کم و حفظ کیفیت روانکاری مناسب هستند. این امر زمانی انجام می شود که با مواد افزودنی مناسب مخلوط شود.

روغن های دنده مصنوعی

برخلاف روغن موتورهای مصنوعی که از نظر کیفیت برتر و ارجح تر از همتایان خود هستند، روغن های دنده مصنوعی عملکرد ویژه تری دارند. آنها در شرایط سخت ماشین، در دماهای فوق العاده بالا/پایین و فشارهای بالا استفاده می شوند. در شرایطی که روغن های دیگر مناسب نیستند، عملکرد خوبی خواهند داشت.

ویسکوزیته در روغن های دنده

ویسکوزیته مقاومت سیال در برابر جریان است. بستگی به ضخامت مایعات دارد. هر چه روان کننده رقیق تر باشد، راحت تر روان می شود.

وقتی صحبت از روغن دنده به میان می‌آید، روغن‌های با ویسکوزیته بالا (ویسکوزیته بالا) برای سرعت‌های پایین با دنده‌های دارای سطح ناهموار بهتر هستند. روان کننده دنده ضخیم محافظت بهتری از سایش و آسیب به قطعات دنده داخلی انجام می دهد.

دشوار است که بفهمید کدام روغن دنده ویسکوزیته دقیق برای ماشین شما مناسب است، اما دفترچه راهنمای ماشین شما مطمئناً کمک کننده خواهد بود. علاوه بر این، استانداردهای مشترک مختلفی برای تعیین ویسکوزیته وجود دارد. بیشتر مورد اشاره به شرح زیر است؛

 

موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI)

انجمن تولیدکنندگان دنده آمریکا (AGMA)

  • ۰۱/۰۶/۲۷
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی