تیهوشا

  • ۰
  • ۰

روغن موتور برای روانکاری قطعات موتور و کاهش اصطکاک استفاده می شود، اما قبل از پر کردن مخزن روغن، مهم است که روغن مناسب را انتخاب کنید، به خصوص قبل از اولین پر کردن. دو نوع اصلی روغن موتور وجود دارد: روغن های معدنی و روغن های مصنوعی. بیایید ویژگی ها و تفاوت های آنها را بررسی کنیم.

روغن موتور معدنی چیست؟

روغن های معدنی از پالایش نفت خام به دست می آیند. در طی این فرآیند، آلاینده های طبیعی و هیدروکربن های ناخواسته حذف می شوند. روغن‌های معدنی برای مدل‌های خودروهای قدیمی‌تری که برای کارکردن روی روان‌کننده‌های با تکنولوژی کمتر توسعه یافته‌اند، ایده‌آل هستند. به همین دلیل آنها همچنین گزینه ای کم هزینه برای مدیران ناوگان و رانندگان هستند.

با این حال، روغن‌های معدنی در مدارهای موتور کندتر از روغن‌های مصنوعی جریان می‌یابند، که می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت و عملکرد خودرو تأثیرگذار شود. روغن های معدنی نیز باید بیشتر از روغن های مصنوعی تعویض شوند. با این حال، اگر توسط سازنده خودروی شما توصیه شود، روغن‌های معدنی همچنان می‌توانند روان‌کاری باکیفیت ارائه کنند، معمولا بیشتر از روان‌کننده‌های مصنوعی.

روغن موتور مصنوعی چیست؟

روغن‌های موتور مصنوعی که عمدتاً برای موتورهای با کارایی بالا طراحی شده‌اند، محصول تحولات شیمیایی پیچیده‌ای هستند که مستقیماً روی نفت خام حفاری شده یا با استفاده از مولکول‌های از پیش انتخاب شده انجام می‌شوند. تفاوت با روغن های معدنی در فرآیند تبدیل است: روغن مصنوعی دستخوش تغییرات پیچیده تری می شود.

اگر قصد خرید روغن موتور مصنوعی را دارید، کلیک کنید.

نکات کلیدی در مورد روغن های مصنوعی

  • آنها نسبت به روغن های معدنی ناخالصی های کمتری دارند
  • آنها از نظر شیمیایی اصلاح شده اند

برای هر دو نوع روغن، مواد افزودنی برای بهبود قابل توجه عملکرد آنها گنجانده شده است. این افزودنی ها می توانند در برابر سایش، اکسیداسیون، خوردگی یا کف محافظت کنند یا اثرات شوینده یا پخش کنندگی ایجاد کنند.

روغن های مصنوعی چه مزایایی دارند؟

روغن های مصنوعی مزایای بسیاری دارند:

  • جریان عالی در دماهای پایین
  • ویسکوزیته پایدار، حتی در دماهای بالا (روغن های مصنوعی به راحتی سیال نمی شوند)
  • تعویض روغن کمتر
  • تشکیل سپرده کمتر
  • سایش کمتر در قطعات
  • مصرف سوخت را بهینه کنید
  • از موتورها محافظت کنید و طول عمر آنها را افزایش دهید

عیب اصلی روغن‌های مصنوعی این است که کمی گران‌تر هستند، هرچند که اغلب با فواصل زهکشی طولانی آن‌ها جبران می‌شود.

تفاوت بین روغن موتورهای مصنوعی و نیمه سنتتیک چیست؟

  • جنبه های مختلفی وجود دارد که روغن موتورهای نیمه سنتتیک را از روان کننده های کاملاً مصنوعی متمایز می کند:
  • روغن های نیمه سنتتیک حاوی ترکیبی از روغن های 100% مصنوعی و معدنی معمولی هستند.
  • هیچ تعریف صنعتی واحدی از آنچه آنها باید تشکیل دهند وجود ندارد.
  • به طور کلی روغن های نیمه سنتتیک گران تر از روغن های معدنی و ارزان تر از روغن های تمام سنتتیک هستند.
  • روان کننده های نیمه مصنوعی بهبود عملکرد کمتری را ارائه می دهند، قطعات را کمتر محافظت می کنند و سریعتر از روغن های مصنوعی تخریب می شوند.
  • روغن های نیمه سنتتیک خالص تر، روان تر و ماندگارتر از روغن های معدنی هستند.
  • روان کننده های نیمه مصنوعی فقط باید در خودروهای مدرن تری استفاده شوند که برای استفاده از آنها طراحی شده اند. با این حال، این موتورها ممکن است همچنان از استفاده از روغن های کاملا مصنوعی بهره مند شوند.
  • همه انواع روغن برای همه موتورها مناسب نیستند. قبل از انتخاب بین روغن معدنی استاندارد، روغن نیمه سنتتیک یا روغن مصنوعی، مهم است که توصیه های سازنده خودرو خود را دنبال کنید.

بالا بردن عمر روغن موتور

این یکی از سوالاتی است که معمولاً توسط کارشناسان خدمات خودرو NRMA مطرح می شود - تفاوت بین روغن های معدنی و مصنوعی چیست؟

اول از همه، یک تمایز: در واقع سه نوع روغن در بازار وجود دارد نه دو نوع.

روغن پایه معدنی به سادگی یک نسخه به شدت تصفیه شده از نفت است که از زمین استخراج می شود، روغن نیمه مصنوعی ماده مشابهی است اما با افزودنی های مصنوعی در حالی که صرفاً مصنوعی اساساً روغن ساخته شده و طراحی شده توسط انسان است.

آنها همچنین به ترتیب به عنوان معمولی (معمولی)، ترکیبی مصنوعی و مصنوعی شناخته می شوند.

نوع روغن موتور

روغن های مصنوعی در طول جنگ جهانی دوم توسط دانشمندان آلمانی برای استفاده در جبهه روسیه ساخته شدند، جایی که در دماهای زیر صفر سیالیت خود را حفظ کردند، اما تا دهه 1970 به طور گسترده در خودروها استفاده نشدند.

فن آوری روغن با توسعه موتور و در پاسخ به تنش های طراحی داخلی در حال تحول مانند به حداقل رساندن فاصله های داخلی موتور، افزایش فشار احتراق و افزایش الزامات آلایندگی تکامل یافته است.

به این ترتیب، وسایل نقلیه مدرن معمولاً به هر دو نوع روغن مصنوعی نیاز دارند، با هزینه اضافی روغن کاملاً مصنوعی برای موتورهای پیچیده تر و قوی تر توصیه می شود.

روغن‌های معدنی هنوز توسط اپراتورهای خودروهای کلاسیک و قدیمی استفاده می‌شوند، تا حدی به این دلیل که کاهش ویسکوزیته (چقدر ضخیم یا نازک روغن در دمای مشخصی است) احتمال نشتی در موتورهای قدیمی را افزایش می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های مشترک روغن‌های معدنی و مصنوعی، ماندگاری است: هر دو پس از بسته‌بندی صحیح تا پنج سال قابل فروش هستند.

این را نباید با عمر مفید روغن اشتباه گرفت، که از زمانی است که روغن به موتور اضافه می شود و تحت تأثیر مواد فرسوده موتور، آب، مسافت پیموده شده و زمان است.

روغن موتور مناسبی که باید استفاده کنید

دفترچه راهنمای مالک شما ویسکوزیته مناسب روغن مورد نیاز موتور را به شما می گوید. درپوش مخزن روغن موتور را نیز بررسی کنید، گاهی اوقات به شما می گوید که ماشین شما به چه روغنی نیاز دارد. اگر مطمئن نیستید، می توانید با مشاوره رانندگی NRMA با شماره 13 11 22 تماس بگیرید.

  • ۰۱/۰۵/۳۱
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی