تیهوشا

  • ۰
  • ۰

امروز در مورد تیرچه و انواع تیرها بحث خواهیم کرد. تیر یک سازه افقی است که برای حمل بار عمودی، بار برشی و گاهی بار افقی استفاده می شود. جزء اصلی سازه های ساختمانی است. عمدتاً در ساخت پل ها، خرپاها و سایر سازه هایی که بار عمودی را حمل می کنند استفاده می شود. تیرها را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

هر عضو سازه ای که سطح مقطع آن نسبت به طول آن بسیار کوچکتر است و تحت بار جانبی قرار می گیرد که به عنوان تیر شناخته می شود.

به عبارت دیگر تیرآهن یک میله افقی است که تحت بار جانبی یا زوجی قرار می گیرد که تمایل به خم شدن آن دارد یا میله افقی تحت تنش خمشی قرار می گیرد که به عنوان تیر شناخته می شود.

با توجه به نیاز آن، تیرهای مختلف در شرایط مختلف مانند تیر ثابت، تیرهای کنسول و غیره استفاده می شود.

انواع تیرآهن:

خرید تیرآهن به شرح زیر طبقه بندی می شوند.

1. تیرآهن به سادگی پشتیبانی می شود:

همانطور که از نام آن پیداست، تیرآهن به سادگی در هر دو انتها پشتیبانی می شود. یک انتهای تیر توسط تکیه گاه لولا و دیگری توسط تکیه گاه غلتکی پشتیبانی می شود. این تکیه گاه امکان حرکت افقی تیر را فراهم می کند. نوع تیر آن تحت تنش برشی و لنگر خمشی قرار می گیرد.

2. تیرآهنهای پیوسته:

وقتی در مورد انواع تیرها صحبت می کنیم، نمی توانیم تیر پیوسته را فراموش کنیم. این تیر شبیه به تیر ساده است با این تفاوت که بیش از دو تکیه بر روی آن استفاده شده است. یک سر آن توسط تکیه گاه لولایی و دیگری تکیه گاه غلتکی است. یک یا چند تکیه گاه بین این تیرها استفاده می شود. در پل های بتنی طولانی که طول پل بیش از حد زیاد است استفاده می شود.

3. تیرهای آویزان:

تیرهای آویزان ترکیبی از تیرهای تکیه گاه ساده و تیرهای کنسولی است. یک یا هر دو از برآمدگی انتهایی این تیر. این تیر توسط تکیه گاه غلتکی بین دو انتها پشتیبانی می شود. این نوع تیرها دارای ویژگی های میراثی از تیرهای پایه دار و ساده است.

4. تیرهای کنسول:

تیرهای کنسولی از اعضای سازه ای که یک سر آن ثابت و دیگری آزاد است، می بندد. این یکی از انواع معروف استفاده از تیرها در خرپاها، پل ها و سایر اعضای سازه است. این تیر باری را روی دهانه حمل می کند که هم تحت تنش برشی و هم لنگر خمشی قرار می گیرد.

5. تیرهای ثابت:

این تیر از دو طرف ثابت می شود. اجازه حرکت عمودی و چرخش تیر را نمی دهد. فقط تحت تنش برشی است و هیچ لحظه ای در این تیرها ایجاد نمی شود. در خرپاها و سازه های دیگر استفاده می شود.

انواع تیرآهن بر اساس مقطع

یک تیر ممکن است سطح مقطع متفاوتی داشته باشد. رایج ترین سطح مقطع تیر به شرح زیر است.

1. من تیرآهن می کنم:

این نوع تیرها دارای سطح مقطع I هستند که در شکل نشان داده شده است. مقاومت خمشی بالایی دارد.

تیرآهن چیست؟ انواع اصلی تیرها چیست؟

2. تیرآهن T:

همانطور که در شکل نشان داده شده است دارای سطح مقطع T می باشد.

با توجه به شرایط تعادل:

1. تعیین استاتیک تیر:

اگر بتوان آن را با شرایط تعادل پایه آنالیز کرد، تیرآهن قطعی نامیده می شود. واکنش حمایت را می توان با استفاده از شرایط تعادل پایه پیدا کرد. این شرایط عبارتند از مجموع تمام نیروهای افقی صفر است. مجموع تمام نیروهای عمودی صفر است. مجموع تمام لحظات صفر است. به عنوان مثال: تیر با پشتیبانی ساده، تیر طاقدار و غیره.

2. تیر از نظر استاتیکی نامعین:

اگر نمی توان تیر را با استفاده از شرایط تعادل پایه، که به عنوان تیر نامعین استاتیکی شناخته می شود، آنالیز کرد. واکنش پایانی با استفاده از شرایط تعادل پایه با ترکیب سایر شرایط مانند روش انرژی کرنش، روش کار مجازی و غیره مشخص می شود.

انواع با توجه به هندسه:

  • تیر مستقیم
  • تیر منحنی
  • تیر کوبنده

امروز در مقاله بیم چیست و انواع تیرها بحث کرده ایم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید از طریق نظر دادن در زیر بپرسید. اگر این مقاله را دوست دارید، فراموش نکنید که آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. برای مقالات آموزنده بیشتر در وب سایت ما مشترک شوید. با تشکر از خواندن آن.

  • ۰۱/۰۴/۲۶
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی