تیهوشا

  • ۰
  • ۰

چارچوب اقیانوس آبی (که توسط W. Chan Kim و Renée Mauborgne ایجاد شده است) ابزار قدرتمندی برای شناسایی بازارهایی است که بدون رقابت هستند. این مقاله برخی از تفاوت های کلیدی بین اقیانوس های قرمز و اقیانوس های آبی را بررسی می کند.

استعاره اقیانوس قرمز در مقابل اقیانوس آبی

استعاره اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی به خودی خود قدرتمند است. اقیانوس سرخ رقابت شدیدی دارد - رنگ قرمز نشان‌دهنده خون شرکت‌هایی است که رو به رو می‌شوند. اقیانوس آبی آرام تر است - هیچ شرکت دیگری در آن فعالیت نمی کند، بنابراین شما رقابت شدیدی ندارید.

اقیانوس سرخ چیست؟

در چارچوب اقیانوس آبی، اقیانوس قرمز به عنوان یک بازار موجود در نظر گرفته می شود - با "قوانین بازی" تعریف شده. اینها صنایعی هستند که در آن شرکت ها هر کدام به روش های مشخصی با ویژگی ها و انتظارات محصول مشخص رقابت می کنند. رقابت در اقیانوس‌های قرمز شدید تلقی می‌شود - شرکت‌ها بر سر مشتریان مشابهی رقابت می‌کنند.

اقیانوس آبی چیست؟

اقیانوس های آبی به عنوان بازارهای دست نخورده در نظر گرفته می شوند. اینها حوزه هایی هستند که شرکت های موجود در آن رقابت نمی کنند. ممکن است ابعاد محصول جدیدی وجود داشته باشد که شرکت ها اضافه کنند - چیزهایی که در حال حاضر هیچ شرکت دیگری به عنوان بخشی از محصولات خود ارائه نمی دهد. یا ممکن است ابعادی وجود داشته باشد که شرکت‌ها بتوانند وسعت آن را «به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند» و عرضه محصول را از سایر شرکت‌ها جدا کنند.

برای خواندن مطلب در مورد استراتژی اقیانوس آبی کلیک کنید.

رقابت در اقیانوس‌های آبی ممکن است شامل حذف ویژگی‌های خاصی باشد که تصور نمی‌شود به ارزش پیشنهادی جدید برای مشتریان کمک کند. اینها ممکن است ویژگی‌هایی باشند که گرچه عموماً مورد نظر هستند، اما زیرمجموعه‌ای از مشتریان وجود دارند که ارزشی ندارند (یا ممکن است کامل شوند اگر محصول یا خدمات شامل آنها نباشد).

چرا فرصت های سود با اقیانوس های آبی بیشتر است؟

تمایز کلیدی بین اقیانوس‌های قرمز و اقیانوس‌های آبی - چه شرکت‌های دیگری در این ویژگی‌های محصول رقابت می‌کنند یا نه - به توضیح منبع فرصت سود بیشتر با اقیانوس‌های آبی کمک می‌کند. در حالی که در اقیانوس‌های قرمز، شرکت‌ها رودررو با یکدیگر رقابت می‌کنند (به طور بالقوه قیمت‌ها را کمتر از یکدیگر می‌کنند)، هیچ رقابت مستقیمی در اقیانوس آبی وجود ندارد - شما تنها شرکتی در این فضا هستید.

همچنین ممکن است فرصت های بسیار بیشتری برای رشد یک اقیانوس آبی وجود داشته باشد. در حالی که اندازه بازارهای موجود ممکن است نسبتاً ثابت باشد (با شرکت هایی که بر سر سهم بازار می جنگند)، در اقیانوس های آبی، فرصت بسیار بیشتری برای رشد بازار وجود دارد.

  • ۰۱/۰۱/۲۰
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۱)

مفید بود ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی