تیهوشا

  • ۰
  • ۰

اگر تعجب می کنید، اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز مفاهیمی در زیست شناسی دریایی نیستند. این اصطلاحات برای توصیف دو ابزار قدرتمند استراتژی کسب و کار استفاده می شود که می تواند برای موفقیت در یک محیط تجاری بی نظیر استفاده شود. اصطلاحات اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز توسط چان کیم و رنه موبورن در سال 2005 ابداع شدند. تشبیه اقیانوس برای توصیف فضای بازار با دو دسته کلی استفاده شده است:

  • اقیانوس سرخ، که نمایانگر فضای بازار موجود است که با رقابت "خونین" مشخص می شود.
  • اقیانوس آبی، که پتانسیل بکر بازار است که نماد آن آب آبی عمیق است.

 بیایید جریان های اساسی اقیانوس آبی و استراتژی اقیانوس قرمز را درک کنیم. ما همچنین تفاوت بین استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز را برای درک این دو مورد بحث خواهیم کرد.

شرکت‌ها به‌طور سنتی در محیط‌های اقیانوس قرمز کار می‌کنند، جایی که کسب‌وکارها برای گرفتن یک قطعه بزرگ‌تر از پای با هم رقابت می‌کنند. هدف استراتژی اقیانوس سرخ این است که محصول شما را در بازاری پر از رقبا زنده نگه دارد. برای شکست دادن رقبا، شرکت ها سعی می کنند محصول خود را از سایرین متمایز کنند. این می تواند از طریق یک ویژگی منحصر به فرد محصول، یک مخاطب هدف خاص، خدمات عالی به مشتری یا قیمت رقابتی باشد.

برعکس، در یک اقیانوس آبی، هدف شکست دادن رقبا نیست، بلکه بی ربط کردن آنهاست. استراتژی این است که به آب های ناشناخته سفر کنید و یک تجارت جدید را کشف کنید که در آن رقابت کم یا بدون وجود رقابت وجود دارد، فشار قیمت گذاری وجود ندارد و امکان سود قابل توجهی وجود دارد.

برای درک بهتر استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز، اجازه دهید به چند مثال نگاه کنیم.

استراتژی اقیانوس آبی

زمانی که اپل آی‌پاد را در سال 2001 اختراع کرد، نه تنها محصول موفقی خلق کرد، بلکه دسته جدیدی از محصولات را ایجاد کرد. آنها با نوع جدیدی از پخش‌کننده موسیقی دیجیتال عرضه شدند که به قول استیو جابز، "به شما امکان می‌دهد کل مجموعه موسیقی خود را در جیب خود بگذارید و هر کجا که می‌روید به آن گوش دهید." این باعث شد رقابت بی ربط باشد.

استراتژی اقیانوس سرخ

مک دونالد یک نمونه کلاسیک از اجرای موفقیت آمیز استراتژی اقیانوس سرخ در صنعت رقابتی شدید فست فود است که با تخفیف های تهاجمی، تنوع محصولات جدید و تبلیغات پرمخاطب مشخص می شود. تمام کاری که مک دونالد انجام داد این بود که همبرگرهای باکیفیت برتر را با مواد تازه در رستورانی با سبک سنتی ارائه کرد و از محبوبیت پایینی برخوردار بود. در تجارت مواد غذایی، جایی که اصالت در اولویت است، مک دونالد تحویل داده می شود.

همانطور که دیدیم، می توان در یک بازار اشباع شده اقیانوس قرمز بسیار موفق بود، اما نمونه های زیادی از استارت آپ های در حال مبارزه نیز وجود دارد. بنابراین، اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز - کدام یک را باید کاوش کنید؟ برای اینکه بدانید کدام استراتژی برای شما مناسب است، نگاهی دقیق تر به تفاوت استراتژی های اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی بیندازید.

تفاوت بین استراتژی های اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز

تفاوت های کلیدی بین استراتژی اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

بازار موجود در مقابل. ایجاد بازار جدید

در استراتژی اقیانوس سرخ، هیچ تلاشی برای فراتر رفتن از مرزهای قابل مشاهده بازار وجود ندارد. استراتژی اقیانوس آبی به دنبال فرصت هایی برای ایجاد بازارهای جدید است که در آن بازار وجود ندارد. برای نشان دادن، Canon بازار جدیدی را برای چاپگرهای رومیزی کوچک با تغییر مشتری هدف از خریداران شرکتی به کاربران واقعی - منشی و دستیار - ایجاد کرد. دستگاه کپی اداری معمولی با اندازه بزرگ به زودی اضافی شد.

مسابقه BEAT VS. رقابت را بی ربط کنید

تمرکز استراتژی اقیانوس سرخ بر غلبه بر رقبا با بازاریابی تهاجمی، قیمت گذاری بهتر و تجربه کاربری برجسته است، همانطور که از موفقیت چشمگیر آمازون، کوسه در دنیای تجارت الکترونیک مشهود است.

استراتژی اقیانوس آبی بر ایجاد گزینه‌های جایگزین، چه محصولات و چه مشتریان تمرکز دارد. به عنوان مثال، اوبر محصول جدیدی ایجاد نکرد، اما روش کار صنعت کابین را متحول کرد. نقاط درد کابین های سنتی را از بین برد و کاربران غیر تاکسی را به مشتریان تبدیل کرد.

گرفتن تقاضای موجود در مقابل. تقاضای جدید ایجاد کنید

استراتژی اقیانوس سرخ سعی دارد از تقاضای موجود حداکثر استفاده را ببرد. هدف استراتژی اقیانوس آبی ایجاد تقاضای جدید است. به عنوان مثال، نتفلیکس حرکت استراتژیک تبدیل به یک سرویس استریم را از یک تجارت فروش و اجاره DVD انجام داد. اکنون آنها فقط برای مجوزها پرداخت می کنند (به جای اجاره های بالا برای فروشگاه های خرده فروشی) و فیلم های با کیفیت بالا را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهند.

مبادله ارزش و هزینه در مقابل. ارزش شکست معاوضه هزینه

در استراتژی اقیانوس سرخ، یک سازمان باید بین ایجاد ارزش بیشتر برای مشتریان و قیمت کمتر یکی را انتخاب کند. در مقابل، کسانی که استراتژی اقیانوس آبی را دنبال می‌کنند تلاش می‌کنند به هر دو دست یابند: تمایز و هزینه کم، و فضای بازار جدیدی را باز کنند. به عنوان مثال، Airbnb انجام داد خانه یا هتل نخرید آنها تجربه سفر را با اتصال صاحبان املاک و مسافران موجود بر روی یک پلت فرم مشترک و آسان برای استفاده دوباره تعریف کردند.

اقیانوس آبی و اقیانوس سرخ: آیا آنها دو اقیانوس هستند؟

نه واقعا! این یک اقیانوس وسیع است بیشتر در مورد این است که کدام یک برای شما بهتر است و نه یک سوال اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز. هر دو استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز می توانند در یک سازمان مفید باشند که برای محصولات مختلف اعمال شوند. اپل از هر دو استراتژی اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز به نفع خود استفاده کرده است. این شرکت آیفون را در بازار گوشی های هوشمند پر از بازیگران مهمی مانند نوکیا، سونی اریکسون و موتورولا عرضه کرد. اپل یک اقیانوس آبی در یک اقیانوس قرمز ایجاد کرد. آنها با کاوش و گسترش مرزهای خود، محصولی را جلوتر از زمان خود ایجاد کردند و رقابت را بی ربط کردند. با این حال، زمانی که اپل iTunes را راه اندازی کرد، از استراتژی اقیانوس آبی استفاده کرد. آنها از طریق نوآوری ارزش، مبادله ارزش و هزینه را مختل کردند و راه حلی برد-برد ارائه کردند که به هنرمندان اجازه می داد حق امتیاز کسب کنند و مصرف کنندگان بدون نیاز به پرداخت هزینه کل آلبوم، آهنگ های تکی را خریداری کنند.

اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس سرخ

همانطور که معمای اقیانوس آبی در مقابل اقیانوس قرمز را بررسی می کنید، به خاطر داشته باشید که در هر اقیانوسی که تصمیم دارید در آن قایقرانی کنید، مهم است که برای مشتری ارزش ایجاد کنید و به بهبود پیشنهاد خود ادامه دهید. اختلالات بازار در هر زمانی ممکن است رخ دهد. ممکن است به دلیل جنگ قیمت از سوی یک تازه وارد غیرمنتظره، نیاز به تغییر از اقیانوس قرمز به اقیانوس آبی داشته باشید. ممکن است شما یک اقیانوس آبی موفق خلق کرده باشید، اما رقابت به سرعت دنبال می شود و اقیانوس آبی به زودی می تواند به یک اقیانوس قرمز تبدیل شود. از آنجایی که اقیانوس‌های آبی پایگاه مشتریانی ندارند، شناسایی و آموزش مشتریان در مورد مزایای محصول می‌تواند چالش دیگری باشد.

  • ۰۱/۰۱/۱۸
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی