تیهوشا

  • ۰
  • ۰

استراتژی اقیانوس آبی این امکان را به وجود می آورد که از راه اندازی یک فعالیت در یک بازار اشباع شده و فوق رقابتی و در نتیجه با چشم انداز رشد محدود اجتناب شود. برای این کار، شرکت باید رویارویی با رقبای خود را کنار بگذارد تا به دنبال ایجاد یک تقاضای جدید باشد و به لطف یک پیشنهاد نوآورانه جدید، آن را جذب کند. اجرای استراتژی اقیانوس آبی با استفاده از دو ابزار انجام می شود: بوم استراتژیک و شبکه 4 اقدام.

این فایل هر آنچه را که باید در مورد استراتژی اقیانوس آبی بدانید را توضیح می دهد:

  • استراتژی اقیانوس آبی: تعریف
  • هدف استراتژی اقیانوس آبی چیست؟
  • چگونه استراتژی اقیانوس آبی را اجرا کنیم؟
  • استراتژی اقیانوس آبی

استراتژی اقیانوس آبی: تعریف

استراتژی اقیانوس آبی یک استراتژی تجاری است که توسط W. Chan Kim و Renée Mauborgne توسعه یافته است. هدف آن ایجاد و جذب تقاضای جدید برای جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیت مواجهه مستقیم با رقابت قوی (اقیانوس سرخ) است.

در اینجا چیزی است که باید در مورد تفاوت بین این دو محیط بازار به خاطر بسپارید:

اقیانوس قرمز اقیانوس آبی

  • بازارها از قبل شناخته شده اند. بازارها جدید و بکر هستند
  • شما باید رقبا را شکست دهید باید از رقبا متمایز شوید
  • شما باید سهم بازار را به دست آورید شما باید یک بازار جدید ایجاد کنید و تقاضا را برآورده کنید
  • تقابل نسبت کیفیت به قیمت ایجاد ارزش و در نتیجه سودآوری
  • تمایزی که ارزش ایجاد نمی کند تمایزی که برای همه بازیکنان (شرکت و مشتریان) ارزش ایجاد می کند.

هدف استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

مزیت استراتژی اقیانوس آبی این است که به شرکت اجازه می دهد در محیطی با رقابت کم یا بدون رقابت توسعه یابد. بنابراین می‌تواند با قرار گرفتن در بازارهای بکر، متفاوت از بازارهایی که رقبا در آن قرار دارند، ارزش ایجاد کند.

استراتژی اقیانوس آبی امکان فرار از اقیانوس قرمز را فراهم می کند، محیطی که در آن بازار شناخته شده ای وجود دارد و بسیاری از شرکت های رقیب برای سهم بازار با هم رقابت می کنند. رقابت در آنجا بسیار زیاد است، بنابراین محیط برای ایجاد ارزش (بلکه برای تخریب آن) مساعد نیست.

در اینجا اهداف آمده است:

  • ایجاد بازارهای جدید و تقاضاهای جدید،
  • با کنار گذاشتن آنها از مسابقه، از رقبا متمایز شوید،
  • و بنابراین برای ایجاد ارزش.

چگونه استراتژی اقیانوس آبی را اجرا کنیم؟

استراتژی اقیانوس آبی شامل ترک منطق رویارویی با رقبا است. هدف ایجاد بازاری عاری از هرگونه رقابت است. این امر در ابتدا مستلزم ایجاد یک تقاضای جدید است. در واقع، بدون تقاضا، بازاری وجود ندارد.

بهبود پیشنهاد کافی نیست. ایجاد یک تقاضای جدید از طریق "نوآوری ارزش" انجام می شود، به این معنی که نوآوری پیشنهادی باید برای مشتری ارزش ایجاد کند. نوآوری لزوماً تکنولوژیکی نیست، بلکه می تواند شامل نوآوری در یک محصول یا خدمات موجود باشد.

این استراتژی در دو مرحله اجرا می شود: بوم استراتژیک و شبکه 4 اقدام.

بوم استراتژیک

بوم استراتژیک امکان شناسایی فضای استراتژیک رقبا و شناسایی فضای استراتژیک جدید را فراهم می کند. این در مورد:

  • برای ارائه پیشنهادات موجود در یک بخش،
  • برای پذیرش معیارهای مختلف خرید پیشنهاد و مشتریان شما،
  • برای پرسیدن سوالاتی در مورد این معیارهای مختلف (حذف، کاهش، تقویت، ایجاد)،
  • پیشنهاد شرکت را زیر سوال برد تا فضای استراتژیک جدیدی برای آن ایجاد کند.
  • نمایش عناصر در قالب یک نمودار انجام می شود. در اینجا نمونه ای از سند موجود در وب سایت creg.ac-versailles.fr گرفته شده است.

شبکه 4 عمل

شبکه ای از 4 عمل امکان کار بر روی تمایز را فراهم می کند. برای هر معیار، لازم است سؤالاتی مطرح شود تا بدانیم آیا لازم است:

  • آن را حذف کنید، زیرا هیچ ارزشی در سطح پیشنهاد ایجاد نمی کند (معیاری که بدون تأمل پذیرفته می شود)
  • آن را کم کنید، زیرا لازم نیست آنقدر بالا باشد،
  • آن را تقویت کنید، زیرا ارزش پیشنهاد را افزایش می دهد و سطح فعلی ناکافی است،
  • یا آن را ایجاد کنید، زیرا وجود ندارد، یا مورد غفلت واقع شده است، زمانی که می تواند ارزش پیشنهاد را افزایش دهد.

برای اینکه بازار برای بهره برداری پایدار جذاب باشد، ایجاد موانع رقابتی نیز ضروری است. هرچه دسترسی به بازار جدید دشوارتر باشد، شرکت می تواند در آنجا رونق بیشتری داشته باشد. خیابان در غیر این صورت، بسیاری از رقبای جدید وارد خواهند شد. سپس اقیانوس آبی تبدیل به یک اقیانوس قرمز می شود.

  • ۰۱/۰۱/۱۵
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی