تیهوشا

  • ۰
  • ۰

اصطلاحات «تولید ناب» و «موجودی ناب» به رویکردی در تولید اشاره دارد که ضایعات را حذف می‌کند و زمان بین دریافت و تحویل سفارش‌ها را کوتاه می‌کند. حسابداری ناب در جهت ساده سازی فرآیندهای حسابداری به روش های قابل مقایسه است. همچنین از حسابداری برای حمایت از تولید ناب با جمع‌آوری اطلاعات مفید در مورد نحوه مؤثر جریان عملیات استفاده می‌کند. جمع آوری و سازماندهی این اطلاعات اغلب مستلزم تجدید نظر در مفروضات تعبیه شده در سیستم های حسابداری سنتی است.

حسابداری ناب یک رویکرد مدیریت مالی است که از فرآیندهای ساده تولید ناب پشتیبانی می کند. برای اطلاع از مشاوره تولید ناب کلیک کنید.

حسابداری ناب چیست؟

حسابداری ناب مجموعه ای از اصول و فرآیندهایی است که بازخورد عددی را برای تولیدکنندگانی که شیوه های تولید ناب و موجودی ناب را اجرا می کنند، ارائه می دهد. وقتی تغییراتی را در عملیات ایجاد می‌کنید، مانند سازماندهی فرآیندها به روش‌های مختلف یا تغییر روش‌هایی که از زمان کارگران خود استفاده می‌کنید، ممکن است تشخیص اینکه این تنظیمات چقدر تفاوت ایجاد کرده‌اند، با مشاهده ساده گردش کار دشوار باشد. ممکن است تولید راحت‌تر و آسان‌تر به نظر برسد و مشتریان راضی‌تر به نظر برسند، اما کمی‌سازی این نتایج اطلاعات مرتبط و باکیفیتی را ارائه می‌کند و به مدیران اجازه می‌دهد تا در واقع پیامدهای رویکردهای مختلف در جریان کار را ببینند و نتایج را با هم مقایسه کنند. اطلاعاتی که از حسابداری ناب دریافت می کنید می تواند مبنایی برای ایجاد تغییرات و تعدیل های بیشتر باشد که سیستم حسابداری ناب شما نیز می تواند آنها را اندازه گیری و ارزیابی کند.

اصول حسابداری ناب

حسابداری ناب برخی از اصول حسابداری سنتی را به روش‌های غیرسنتی بررسی می‌کند، زیرا پروتکل‌های حسابداری متعارف ارزشی را که از رویکرد تولید ناب به دست می‌آید، به‌طور کامل منعکس نمی‌کنند. به عنوان مثال، حسابداری سنتی، موجودی را به عنوان یک دارایی در نظر می گیرد، زیرا به جای چیزی که مدیون آن هستید، چیزی را که شما دارید کمیت می کند. کسب و کار شما ممکن است قطعاتی بسازد که بعداً در محصولات نهایی که به مشتریان فروخته می شوند استفاده کند. اگر منابع تولید را بر تولید مقدار زیادی از یک قطعه خاص متمرکز کنید، ترازنامه سنتی شما موجودی را که تولید کرده اید به عنوان دارایی ثبت می کند که ارزش خالص شما را افزایش می دهد حتی اگر فقط یک سال در قفسه انبار شما بماند. با این حال، حسابداری ناب این واقعیت را در نظر می‌گیرد که موجودی استفاده نشده در واقع می‌تواند برای رفاه کسب‌وکار شما مضر باشد، زیرا فضا را اشغال می‌کند و به هزینه‌های کار و مواد نیاز دارد که می‌توانید به جای آن برای تکمیل سفارش فعلی‌تر از آن استفاده کنید.

مفاهیم تولید ناب چیست؟

مفاهیم تولید ناب حول محور کاهش تولید و موجودی است تا عملیات شما را در جهت تکمیل سفارشات فعلی با کمترین زمان ممکن انجام دهید. این رویکرد با تمرکز بر توان عملیاتی (تکمیل و تحویل محصولات نهایی به مشتریانی که سفارش داده اند) کارایی را دوباره تعریف می کند. حسابداری سنتی در عوض، کارایی را بر حسب تعداد واحدهای تکمیل شده خط تولید شما، صرف نظر از اینکه مشتریان برای این واحدها سفارش داده اند یا خیر، اندازه گیری می کند.

یک سیستم حسابداری سنتی ممکن است به دلیل این واقعیت که شما از صرفه‌جویی در مقیاس استفاده کرده‌اید و مقادیر زیادی از یک قطعه خاص را ساخته‌اید، اعداد چشمگیری را نشان دهد. این معیارهای سنتی بر میانگین زمان و نیروی کار شما در فرآیند ساخت هر واحد بدون در نظر گرفتن تصویر بزرگتر تمرکز می کنند. به عنوان مثال، اگر قطعات را به مشتری مشتاق تحویل دهید، کسب و کار شما نتایج مالی متفاوتی را تجربه خواهد کرد که به جای اینکه این قطعات را در انبار شما در انتظار سفارشات بعدی ذخیره کند، فوراً هزینه آن را پرداخت می کند.

تولید ناب همچنین بر اصل زمان چرخش کوتاه تاکید دارد. اگر کسب و کار شما به جای ساخت مقادیر زیادی از قطعات خاص، بر تکمیل سفارش‌ها در حین دریافت آن‌ها تمرکز کند، در نهایت ضایعات کمتری خواهید داشت زیرا ممکن است قطعاتی که به مقدار زیاد تولید کرده‌اید، قطعاتی نباشند که واقعاً پس از شروع سفارش‌ها به آن نیاز دارید. حسابداری ناب این پس انداز را کمیت می کند، نتایج را بر حسب فروش نسبت به موجودی و زمان بین مشتری که سفارش می دهد و شرکت شما تکمیل و تحویل می دهد، اندازه گیری می کند.

سیستم های ارتباطی و بازخورد کلیدی در تولید ناب هستند. هر چه تیم های تولیدی و انبار شما زودتر بدانند چه سفارش هایی داده شده است، زودتر می توانند مواد مورد نیاز خود را سفارش داده و فرآیندهای تولید را به حرکت در آورند. رویکرد موجودی ناب به صف بندی تامین کنندگانی بستگی دارد که بتوانند پس از ثبت سفارش، آنچه را که نیاز دارید در اسرع وقت به شما برسانند.

پنج "S" در کایزن چیست؟

کایزن یکی دیگر از اصول مهم تولید ناب است که بر اساس یک فلسفه عملیات ژاپنی است که بر بهبود مستمر تأکید دارد. تی کایزن را می توان در پنج اصل خلاصه کرد که همگی با حرف "s" شروع می شوند.

مرتب سازی

تولید ناب با تاکید شدید بر حداقل نگه داشتن سطح موجودی، بر اصل کایزن در مرتب سازی، یا شناسایی اقلامی که دیگر مفید نیستند و از سر راه برداشتن آنها متکی است. این تمرین باعث از بین رفتن درهم و برهمی می شود و زمانی را که تیم شما برای فهرست نویسی و چرخش سهامی که ممکن است حتی استفاده نشود، صرف کند، کاهش می دهد. حسابداری ناب زمانی را که در اینجا صرفه‌جویی می‌کنید، با ارزیابی کارایی سیستم‌هایتان به‌طور کلی زمانی که موجودی غیر ضروری را از سر راه برداشتید، اندازه‌گیری می‌کند.

به ترتیب تنظیم کنید

 هنگامی که مشخص کردید چه اقلام موجودی را در مقابل مواردی که دور می اندازید نگه می دارید، رویکرد کایزن بر ایجاد نظم در میان سهامی که هنوز در دسترس دارید تأکید می کند. به نظر می رسد که فرآیند سازماندهی در ظاهر با بهره وری تداخل دارد، زیرا شما به جای تولید، وقت خود را صرف ترتیب دادن می کنید. با این حال، مشاهدات حسابداری ناب نشان می‌دهد که صرف این زمان اضافی در درازمدت باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود، زیرا ساعت‌های غیرضروری را صرف جستجوی آنچه در یک انبار آشفته نیاز دارید، نمی‌کنید.

درخشش

مانند نظم دادن به موارد، تمیز نگه داشتن فضای کار شما بیشترین بهره را از منابع شما می‌برد و به کسب و کار شما اجازه می‌دهد تا به آرامی و بدون درهم‌کاری، حوادث غیرضروری یا خرابی تجهیزات به دلیل مراقبت نادرست کار کند. سود خالص حاصل از این مراقبت اضافی در اعداد حسابداری ناب شما به شکل افزایش راندمان و صورت‌حساب‌های تعمیر کمتر نمایان می‌شود.

استانداردسازی

 هر عملیات تولیدی دارای عناصر مشترک با سایر عملیات و عناصری است که منحصر به مشخصات و فرآیندهای آن است. تولید ناب با تکیه بر دانش عمومی صنعت و همچنین اطلاعات اختصاصی توسعه یافته توسط کارکنان شما، بهترین شیوه ها را شناسایی و استاندارد می کند. با جمع آوری این بینش ها در دستورالعمل های عملیات و آموزش موثر کارکنان، با به حداقل رساندن اشتباهات و به حداکثر رساندن کارایی، هزینه های نیروی کار را کاهش خواهید داد. همچنین از طریق افزایش ثبات، رضایت مشتری را افزایش خواهید داد. سیستم حسابداری ناب شما با داده هایی که فروش قوی و استفاده کارآمد از ساعات کار را نشان می دهد، این پیشرفت ها را به تصویر می کشد.

پایداری

 هنگامی که انرژی و منابع لازم را در چهار مرحله اول فرآیند کایزن قرار دادید، باید سیستم‌ها و حساسیت‌هایی را نیز ایجاد کنید که کارکنان شما را تشویق کنند تا بهبودهایی را که انجام داده‌اند حفظ کرده و حفظ کنند و حتی به بهبود آنها ادامه دهند. حسابداری ناب می تواند توانایی شما در حفظ این تلاش ها را با پیگیری پیشرفت شما در طول زمان و تشخیص مشکلات در حال ظهور در صورت شروع به لغزش سیستم شما، ردیابی کند.

گزارشات حسابداری ناب

اگرچه کسب و کار شما ممکن است با موفقیت و با اشتیاق شیوه های تولید ناب و موجودی ناب را اجرا کند، موفقیت این شیوه ها همیشه در گزارش های حسابداری سنتی منعکس نمی شود. تأثیر موجودی ناب بر ترازنامه شما بارزترین مثال از این اختلاف است: سطوح پایین موجودی، کسب و کار شما را روان و سودآور نگه می دارد، اما آنها در ترازنامه سنتی به عنوان متغیری نشان داده می شوند که باعث می شود شرکت شما ارزش کمتری داشته باشد. حداقل روی کاغذ با این حال، اگر از اصول ناب با موفقیت استفاده می کنید، این ضربه به ترازنامه شما با افزایش متناظر در انتهای صورت سود و زیان شما متعادل می شود، که با گذشت زمان به صورت پول نقد بیشتر به ترازنامه شما باز می گردد. بانک

اگر از یک بانکدار که در اصول ناب آگاه نیست درخواست وام می‌کنید، ممکن است مجبور شوید این مفاهیم را توضیح دهید. می‌توانید یادداشت‌هایی را به همراه صورت‌های مالی خود ارائه دهید، یا می‌توانید به صورت حضوری در جلسات حضوری توضیحاتی ارائه دهید. این اطلاعات پس‌زمینه به تکمیل درخواست وام شما کمک می‌کند و فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا تصوری جامع ایجاد کنید و به صلاحدید وام‌دهنده جذاب شوید. به طور کلی ایده خوبی است که قبل از اینکه به مرحله ارسال درخواست برای تامین مالی برسید، با وام دهندگان تماس بگیرید و شروع به توسعه روابط کنید. اگر کسب و کار شما با مفاهیم و رویکردهایی مانند تولید ناب کار می کند، که ممکن است برای وام دهنده ناآشنا باشد، این ایجاد رابطه بسیار مهم است.

  • ۰۰/۱۲/۲۵
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی