استراتژی اقیانوس آبی به دنبال تمایز و هزینه کم برای باز کردن فضای بازار جدید و ایجاد تقاضای جدید است. این در مورد ایجاد و تسخیر فضای بازار بدون رقابت است و در نتیجه رقابت را بی ربط می کند. مبتنی بر این دیدگاه است که مرزهای بازار و ساختار صنعت امری مشخص نیست و می توان با اعمال و باورهای بازیگران صنعت بازسازی کرد.
اقیانوس های قرمز و اقیانوس های آبی چیست؟
چان کیم و رنه موبورن در کتاب کلاسیک خود، استراتژی اقیانوس آبی، اصطلاحات "اقیانوس قرمز" و "اقیانوس آبی" را برای توصیف جهان بازار ابداع کردند.
اقیانوس های سرخ همه صنایعی هستند که امروزه وجود دارند - فضای بازار شناخته شده. در اقیانوس های سرخ، مرزهای صنعت تعریف و پذیرفته شده است و قوانین رقابتی بازی مشخص است.
در اینجا، شرکت ها سعی می کنند از رقبای خود بهتر عمل کنند تا سهم بیشتری از تقاضای موجود را به خود اختصاص دهند. با شلوغ شدن فضای بازار، سود و رشد کاهش می یابد. محصولات تبدیل به کالا می شوند که منجر به رقابت شدید یا "خونین" می شود. از این رو اصطلاح اقیانوسهای قرمز را میگویند.
- اقیانوس های سرخ
- اقیانوس های آبی
در مقابل، اقیانوسهای آبی نشاندهنده همه صنایعی است که امروزه وجود ندارند - فضای بازار ناشناخته، که توسط رقابت آلوده نشده است. در اقیانوسهای آبی، تقاضا به جای مبارزه بر سر آن ایجاد میشود. فرصت کافی برای رشد وجود دارد که هم سودآور و هم سریع است.
در اقیانوسهای آبی، رقابت بیاهمیت است، زیرا قوانین بازی در انتظار تعیین شدن هستند. اقیانوس آبی تشبیهی برای توصیف پتانسیل گسترده تر و عمیق تری است که در فضای بازار ناشناخته یافت می شود. اقیانوس آبی از نظر رشد سودآور بسیار وسیع، عمیق و قدرتمند است.
استراتژی اقیانوس آبی در مقابل استراتژی اقیانوس سرخ
تفاوت های کلیدی بین استراتژی اقیانوس قرمز و اقیانوس آبی را بیاموزید.
استراتژی اقیانوس سرخ
- در فضای بازار موجود رقابت کنید.
- رقابت را شکست دهید.
- از تقاضای موجود بهره برداری کنید.
- مبادله ارزش و هزینه را انجام دهید.
- کل سیستم فعالیت های یک شرکت را با انتخاب استراتژیک آن یعنی تمایز یا هزینه کم تراز کنید.
استراتژی اقیانوس آبی
- فضای بازار بدون رقابت ایجاد کنید
- رقابت را بی ربط کنید
- تقاضای جدید ایجاد و جذب کنید
- مبادله ارزش و هزینه را بشکنید
- کل سیستم فعالیت های یک شرکت را به دنبال تمایز و هزینه کم تراز کنید.
- ۰۰/۱۲/۲۵