تیهوشا

  • ۰
  • ۰

ظهور ابزارهای داشبورد مبتکرانه، تعاملی و مبتنی بر داده، ایجاد داشبوردهای مؤثر - مانند آنچه در بالا نشان داده شد - سریع، ساده و در دسترس برای مشاغل آینده‌نگر امروزی ایجاد کرده است. وارد دنیای طراحی داشبورد و اصول آن شوید.

در عصر دیجیتال، نیاز چندانی به بخش تکنسین های فناوری اطلاعات، به علاوه یک طراح گرافیک واجد شرایط، برای ایجاد یک داشبورد داده خیره کننده وجود ندارد. با این حال، اگر می‌خواهید از موفقیت بهینه لذت ببرید، به دست آوردن درک محکمی از قضاوت منطقی و تفکر استراتژیک ضروری است - به ویژه در مورد اصول طراحی داشبورد.

در این مرحله، شما قبلاً به بزرگترین بخش کار پرداخته اید - جمع آوری داده ها، تمیز کردن آنها، ادغام منابع مختلف داده، و ایجاد ترکیبی از معیارهای مفید. اکنون، نوبت به بخش سرگرم کننده است.

در اینجا، می توانید خلاقیت خود را مجذوب خود کنید و یک داشبورد زیبا، خیره کننده و رنگارنگ طراحی کنید. برای نگاهی به بیش از 80 طرح عالی که الهام‌بخش شما هستند، به شما پیشنهاد می‌کنیم صفحه داشبورد زنده ما را بررسی کنید، جایی که مجموعه‌ای از تصاویر بصری را بر اساس صنعت، عملکرد و پلتفرم ایجاد کرده‌ایم.

متأسفانه، شما نمی توانید با طرح هایی مانند پیکاسوی بعدی بازی کنید. بهترین روش‌های طراحی داشبورد وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا داده‌های خود را به بهترین شکل نمایش دهید و تجزیه و تحلیل و عملی کردن آن آسان باشد.

داشبورد کسب و کار شما باید کاربرپسند باشد و کمک اساسی در فرآیند تصمیم گیری باشد. برای کمک به شما در سفر به سمت موفقیت مبتنی بر داده، 7 اصل طراحی داشبورد را بررسی می کنیم که به شما اطمینان می دهد جامع ترین داشبورد را برای نیازهای تجاری شخصی خود ایجاد می کنید.

7 اصل طراحی داشبورد و بهترین شیوه ها توسط Datapine

این 7 بهترین شیوه طراحی داشبورد قطعی، تمام دانشی را که برای ایجاد داشبوردهای داده‌ای خیره‌کننده و مبتنی بر نتایج بر مبنای پایدار نیاز دارید، به شما می‌دهد.

داشبوردهای عالی واضح، تعاملی و کاربرپسند هستند. آنها باید اطلاعات را در یک نگاه از طریق تجسم داده‌های کارآمد به اشتراک بگذارند که کاربران را قادر می‌سازد تا بینش‌های عملی را استخراج کنند، روندها و الگوها را شناسایی کنند و فرصت‌های بهبود را از طریق یک فرآیند تحلیل داده‌های آنلاین دوستانه پیدا کنند. با در نظر گرفتن این نیازها، اساس یک طراحی داشبورد کارآمد UX باید اولویت‌بندی مرتبط‌ترین داده‌ها، تفکر در مورد قابلیت استفاده، و هدایت اهداف اصلی کسب‌وکار باشد.

اصول طراحی داشبورد مدیریتی به عنوان بخشی از یک فرآیند ساختاریافته مؤثرتر است. در اینجا، ما این دستورالعمل‌های طراحی داشبورد تحلیلی را مرور می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ یک از مراحل حیاتی را از دست ندهید.

1. مخاطبان خود را در نظر بگیرید

در مورد بهترین شیوه های داشبورد در طراحی، مخاطبان شما یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر بگیرید. شما باید بدانید که چه کسانی از داشبورد استفاده می کنند و برای چه هدفی از آن استفاده می کنند تا بهترین ابزار تحلیلی را برای آنها ایجاد کنید.

برای انجام موفقیت آمیز این کار، باید خود را به جای مخاطبان خود قرار دهید. زمینه و دستگاهی که کاربران به طور مرتب به داشبورد خود دسترسی خواهند داشت، پیامدهای مستقیمی بر سبک نمایش اطلاعات خواهد داشت. آیا داشبورد در حال حرکت، در سکوت روی میز اداری مشاهده می شود یا به عنوان یک ارائه در مقابل تعداد زیادی از مخاطبان نمایش داده می شود؟

علاوه بر این، اگر نمودارها را خیلی پیچیده جلوه دهید، کاربران زمان بیشتری را نسبت به بدون داشبورد صرف تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌کنند. تجزیه و تحلیل داده های نمایش داده شده بر روی داشبورد باید ارزش بیشتری ارائه دهد. به عنوان مثال، یک کاربر برای دستیابی به اطلاعاتی که به دنبال آن بود، نباید به تنهایی محاسبات بیشتری انجام دهد، زیرا هر چیزی که نیاز دارد به وضوح در نمودارها نمایش داده می شود. همیشه سعی کنید خود را در جایگاه مخاطب قرار دهید.

با این حال، هرگز نباید هدف از طراحی داشبورد را فراموش کنید. شما این کار را به این دلیل انجام می‌دهید که می‌خواهید داده‌ها را به روشی واضح و قابل دسترس ارائه کنید که فرآیند تصمیم‌گیری را برای مخاطب خاصی در ذهن تسهیل کند. اگر مخاطبان سنتی‌تر هستند، به شما پیشنهاد می‌کنیم از طراحی کمتر «فانتزی» پیروی کنید و چیزی پیدا کنید که طنین‌انداز بهتری داشته باشد. شما می توانید با پرسش مستقیم از شخصی که به داشبورد نیاز دارد، به راحتی تمام اطلاعات لازم را دریافت کنید.

اصول طراحی داشبورد اجرا شده در فروش، با تمرکز بر معیارهای سطح بالا مانند درآمد، سود، هزینه، فروش افزایشی، درآمد انباشته، نرخ های فروش متقابل و غیره.

به خاطر داشته باشید که کاربر به دنبال چه داده هایی خواهد بود؟ چه اطلاعاتی به او کمک می کند تا وضعیت فعلی را بهتر درک کند؟ اگر دو مقدار نسبی دارید، چرا نسبتی برای نشان دادن یک تکامل یا نسبت اضافه نمی کنید تا واضح تر شود؟ یک نکته مهم نیز اضافه کردن امکان مقایسه شماره شما با دوره قبلی برای کاربر است. شما نمی توانید انتظار داشته باشید که همه کاربران به یاد داشته باشند که نتایج فروش سال گذشته یا نرخ حفظ سه ماهه گذشته چه بوده است. افزودن یک نسبت تکامل و یک شاخص روند، ارزش زیادی به معیارهای شما، اعم از KPI لجستیک یا تدارکات، اضافه می‌کند و باعث می‌شود مخاطب شما را دوست داشته باشد.

2. اهداف خود را تعیین کنید

اصل طراحی رابط کاربری داشبورد بعدی رابطه مستقیمی بین نیازهای کاربر و هدف داشبورد دارد که تعیین اهداف نهایی شماست. در عوض شما در حال ایجاد یک داشبورد مشتری یا یک گزارش داخلی هستید، هر داشبوردی که ایجاد می کنید هدفی را دنبال می کند و از طریق داده ها به سوالات کلیدی پاسخ می دهد. در اینجا، مهم است که در نظر بگیرید که همه داده‌های موجود برای فرآیند تحلیل مفید نیستند و اشتباه گرفتن این بخش از فرآیند می‌تواند تلاش‌های بعدی شما را بی‌معنی کند.

برای انجام درست این مرحله، باید به دقت در نظر بگیرید که چه معیارها و مجموعه‌های داده‌ای برای اهدافی که می‌خواهید با این داشبورد اندازه‌گیری یا به‌دست آیند، ارزش ایجاد کنند. پاسخ به سوالاتی مانند؛ دقیقاً چه چیزی باید اندازه گیری شود؟ چه کسی آن را اندازه گیری خواهد کرد؟ فاصله زمانی اندازه گیری چقدر است؟ ممکن است شما را در جهت درست راهنمایی کند. هنگامی که درک روشنی از هدف اصلی گزارش خود داشته باشید، انتخاب KPIهای مناسب بسیار آسان تر خواهد بود. بیشتر در مورد آن در مورد زیر!

3. KPIهای مرتبط را انتخاب کنید

برای طراحی داشبورد KPI واقعاً مؤثر، انتخاب شاخص‌های عملکرد کلیدی (KPI) مناسب برای نیازهای کسب‌وکار شما ضروری است. هنگامی که اهداف نهایی خود را تعیین کردید و مخاطبان هدف خود را در نظر گرفتید، می توانید بهترین KPI را برای نمایش در داشبورد خود انتخاب کنید.

KPIهای شما به شکل‌دهی جهت داشبوردهای شما کمک می‌کنند، زیرا این معیارها نمایش‌های بصری بینش‌های مرتبط را بر اساس حوزه‌های خاص کسب‌وکار نشان می‌دهند.

برای کمک به شما در تصمیم گیری، ما بیش از 250 نمونه KPI را در کتابخانه غنی خود برای مهم ترین عملکردها در یک تجارت، صنعت و پلت فرم انتخاب کرده ایم. یک مثال از صنعت خرده فروشی می آید:

حجم کل فروش، KPI خرده فروشی که میزان فروش را در یک دوره زمانی نشان می دهد.

این KPI خرده فروشی، حجم کل فروش و میانگین اندازه سبد را در یک دوره زمانی نشان می دهد. این معیار برای خرده فروشان بسیار مهم است که تشخیص دهند چه زمانی تقاضا برای محصولات یا خدمات آنها بیشتر و/یا کمتر است. به این ترتیب تشخیص مناطقی که عملکرد خوبی ندارند و مطابق با آن تنظیم می شود (ایجاد تبلیغات، تست A/B، تخفیف ها و غیره) بسیار آسان تر است.

4. یک داستان با داده های خود بگویید

پیروی از گردش کار برای طراحی داشبورد موثر UX، لحظه شروع ساختن داستان سرایی داده‌های شما فرا می‌رسد.

به بیان ساده، داستان سرایی داشبورد فرآیند ارائه داده ها به شیوه ای بصری است که کل روایت فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها را به منظور درک مؤثر استراتژی ها و اهداف تجاری به تصویر می کشد. به عبارت دیگر، داستان سرایی کارآمد به شما کمک می کند پیام خود را به واضح ترین شکل ممکن منتقل کنید.

این یک گام اساسی است زیرا یک داستان داده موثر شکاف بین کاربران فنی بیشتر و آنهایی را که هیچ نزدیکی به تجزیه و تحلیل ندارند، کاهش می دهد. همانطور که فوربس در یکی از مقالات خود بیان می کند: "داستان نویسان از روایت های داده محور برای روشنگری اعضای تیم استفاده می کنند که تجزیه و تحلیل داده ها برای آنها در دسترس نیست، در دسترس نیست یا صرفاً بهترین استفاده از زمان آنها نیست."

یک تمرین خوب برای داستان سرایی داده کارآمد این است که داشبورد خود را از قبل طراحی کنید. برنامه ریزی نمودارهایی که بر اساس مخاطبان و اهداف خود درج خواهید کرد، به شما کمک می کند تا زمانی که واقعاً ساخت داشبورد خود را شروع می کنید تمرکز بیشتری داشته باشید. به این ترتیب از قرار دادن ترکیبی از تجسم ها و دیدن اینکه آیا آنها در کنار هم معنا دارند اجتناب می کنید، اما در عوض با توجه به سطح درک کاربران و اهداف نهایی، گزارش های مفیدی تولید می کنید.

5. زمینه را فراهم کنید

بدون ارائه زمینه، چگونه متوجه خواهید شد که آیا آن اعداد خوب یا بد هستند یا اینکه معمولی یا غیرعادی هستند؟ بدون مقادیر مقایسه، اعداد روی داشبورد برای کاربران بی معنی هستند. و مهمتر از آن، آنها نمی دانند که آیا اقدامی لازم است یا خیر. به عنوان مثال، طراحی داشبورد مدیریتی بر معیارهای سطح بالا تمرکز می کند که به راحتی قابل مقایسه هستند و متعاقباً یک داستان بصری ارائه می دهند.

همیشه سعی کنید حداکثر اطلاعات را ارائه دهید، حتی اگر برخی از آنها برای شما واضح به نظر می رسد، ممکن است مخاطبان شما آنها را گیج کنند. تمام محورها و واحدهای اندازه گیری را نام ببرید و عناوین را به همه نمودارها اضافه کنید. به یاد داشته باشید که مقادیر مقایسه را ارائه دهید. قانون سرانگشتی در اینجا استفاده از رایج ترین مقایسه ها است، به عنوان مثال، مقایسه در برابر یک هدف تعیین شده، در برابر یک دوره قبل، یا در برابر یک مقدار پیش بینی شده. این یک eff است نکته موثر طراحی داشبورد که همیشه باید در نظر داشته باشید.

6. سعی نکنید همه اطلاعات را در یک صفحه قرار دهید

مورد بعدی در خلاصه نکات طراحی داشبورد ما یک سوال اطلاعاتی است. این طلایی ترین اصول طراحی داشبورد هم به دقت و هم به هدف گیری صحیح مخاطب اشاره دارد.

با این اوصاف، هرگز نباید داشبوردهای یک‌اندازه ایجاد کنید و همه اطلاعات را در یک صفحه جمع نکنید. در مورد مخاطبان خود به عنوان گروهی از افراد فکر کنید که نیازهای متفاوتی دارند - یک مدیر فروش نیازی به دیدن داده های یکسانی مانند یک متخصص بازاریابی، بخش منابع انسانی یا متخصصان تحلیل لجستیک ندارد. اگر واقعاً می‌خواهید همه داده‌ها را روی یک داشبورد قرار دهید، می‌توانید از برگه‌ها برای تقسیم کردن اطلاعات در هر موضوع یا موضوع استفاده کنید و یافتن اطلاعات را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید داشبورد بازاریابی را به بخش‌هایی تقسیم کنید که به بخش‌های مختلف وب‌سایت مانند صفحات محصول، وبلاگ، شرایط استفاده و غیره اشاره دارد. کاربر به طور بی پایان روی اطراف کلیک می کند، بهتر است به سادگی برای هر موقعیت شغلی یک داشبورد ایجاد کنید. یک نرم افزار ایجاد داشبورد به شما در انجام این کار کمک می کند.

این ممکن است کار زیادی به نظر برسد، اما در واقع ساده تر از تلاش برای جمع کردن تمام داده هایی است که می تواند برای همه جالب باشد روی یک صفحه نمایش. هنگامی که هر نقش با داشبورد مخصوص به خود ارائه می شود، نیاز به فیلترها، برگه ها، انتخابگرها، آموزش های گسترده به حداقل می رسد و یافتن آنی اطلاعات قابل توجهی بسیار آسان تر می شود.

7. نوع داشبورد مناسب را انتخاب کنید

بهترین روش دیگری که باید در نظر بگیرید این است که از نوع داشبوردی که می خواهید بر اساس هدف تحلیلی آن بسازید آگاه باشید. همانطور که در نکات قبلی ذکر شد، هر داشبورد باید برای یک گروه کاربری خاص با هدف خاص کمک به گیرندگان در فرآیند تصمیم‌گیری تجاری طراحی شود. اطلاعات تنها زمانی ارزشمند است که به طور مستقیم قابل اقدام باشد. کاربر دریافت کننده باید بتواند اطلاعات را در استراتژی ها و اهداف تجاری خود به کار گیرد. به عنوان یک طراح داشبورد که تنها از بهترین اصول طراحی داشبورد استفاده می‌کند، مطمئن شوید که می‌توانید اطلاعات کلیدی را شناسایی کرده و برای افزایش بهره‌وری کاربران از اطلاعات غیرضروری جدا کنید.

برای مرجع، در اینجا 5 نوع اصلی داشبورد برای هر فعالیت تجاری مبتنی بر شاخه اصلی آورده شده است:

  • استراتژیک: داشبوردی متمرکز بر نظارت بر استراتژی های بلند مدت شرکت با تجزیه و تحلیل و محک زدن طیف گسترده ای از اطلاعات حیاتی مبتنی بر روند.
  • عملیاتی: ابزار هوش تجاری که برای نظارت، اندازه‌گیری و مدیریت فرآیندها یا عملیات با مقیاس زمانی کوتاه‌تر یا فوری‌تر وجود دارد.
  • تحلیلی: این داشبوردهای خاص حاوی جریان‌های بزرگی از داده‌های جامع هستند که به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا بینش‌هایی را استخراج کرده و به پیشرفت شرکت در سطح اجرایی کمک کنند.
  • پلتفرم خاص: همانطور که از نامش پیداست، این نوع داشبورد برای تجزیه و تحلیل های پلتفرم خاص استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید عملکرد رسانه‌های اجتماعی خود را ردیابی کنید، می‌توانید از معیارهای خاصی استفاده کنید و داشبورد LinkedIn ایجاد کنید که فقط بر روی آن کانال تمرکز دارد.
  • تاکتیکی: این داشبوردهای غنی از اطلاعات به بهترین وجه برای مدیریت میانی مناسب هستند و به تدوین استراتژی های رشد بر اساس روندها، نقاط قوت و ضعف در بخش ها کمک می کنند.
  • ۰۰/۱۲/۱۶
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی