تیهوشا

  • ۰
  • ۰

مدیریت استراتژیک بخشی از مدیریت بازرگانی است. دقیقاً به توسعه، برنامه ریزی و اجرای اهداف مرتبط با محتوای سازمان هایی می پردازد که ممکن است یک طرح تجاری را اجرا کرده باشند. به عنوان یک قاعده، دوره زمانی برای مدیریت استراتژیک دو تا پنج سال است، زیرا برنامه های استراتژیک معمولا برای بلندمدت ساخته می شوند. این اصطلاح بسیار نزدیک به مفهوم حاکمیت شرکتی است که برای خواندن مطلب بیشتر در مورد مدیریت استراتژیک اینجا کلیک کنید.

از زمانی که مفهوم استراتژی در تئوری برنامه ریزی در مدیریت بازرگانی مطرح شد، تفاوت زیادی با آن پیدا کرد. این استراتژی همچنین شامل تعریف اهداف اساسی شرکت است. از سوی دیگر، یک تعریف بسیار محدود تنها از اقدامات مرتبط با موقعیت صحبت می کند. مدیریت استراتژیک شامل مراحل مختلفی است. در مرحله اول، تجزیه و تحلیل ساختار صنعت و تجزیه و تحلیل مثلث شرکت، مشتری، رقابت انجام می شود. مرحله دوم شامل برنامه ریزی است.

در مرحله سوم مدیریت استراتژیک، استراتژی اجرا می شود و در فاز چهارم، کنترل موفقیت و کنترل پس از تحقق مقدمات انجام می شود. باید به طور انتقادی در نظر گرفت که اصطلاح مدیریت استراتژیک بسیار جهانی است و بنابراین معنای مرکزی آن مبهم است. به دلیل جهت گیری بلندمدت، مدیریت استراتژیک نیز نمی تواند راه حلی برای یک مشکل خاص ارائه دهد.مدیریت استراتژیک می پرسد چرا برخی از شرکت ها در یک صنعت موفق هستند و برخی دیگر موفق نیستند.

سؤالات کلیدی

 مدیریت استراتژیک می پرسد که چرا برخی از شرکت ها در یک صنعت موفق هستند و برخی دیگر موفق نیستند. در محیط رقابتی امروز، هر شرکتی باید به سوالات کلیدی زیر پاسخ دهد:

  • الف) چه اهداف بلندمدتی را باید دنبال کنیم؟
  • ب) در کدام حوزه های تجاری می خواهیم فعال باشیم؟
  • ج) با کدام اقدامات بلندمدت می خواهیم در حوزه های تجاری رقابت کنیم؟
  • (د) مهارت‌های اصلی ما چیست که به ما امکان رقابت می‌دهد؟
  • (ه) برای اجرای اقدامات بلندمدت خود چه کاری باید انجام دهیم؟ این سوالات در قلب مدیریت استراتژیک قرار دارند. به بیان ساده، مدیریت استراتژیک با برنامه ریزی و اجرای استراتژی ها در شرکت ها سر و کار دارد.

دنبال کردن یک استراتژی

 پس از تصویب لزوماً موفقیت آینده را تضمین نمی کند:

  • (الف) اندازه و سهم بازار تضمینی برای موفقیت بلندمدت نیست.
  • (ب) قابلیت‌های اصلی که در یک مقطع زمانی اساس موفقیت استراتژیک یک شرکت را تشکیل می‌دهند در طول زمان ارتباط خود را از دست می‌دهند.
  • ج) بازارهای جوان و با رشد سریع قواعد بازی را با جهش های پویا تغییر می دهند. این بدان معناست که موفقیت استراتژیک یک شرکت کمتر به واسطه محصولات فعلی آن تعیین می شود تا توانایی آن در اشغال بازارهای آینده. بنابراین، مدیریت استراتژیک به معنای چیزی بیش از موقعیت‌یابی بلندمدت طیف محصولات موجود یک شرکت است. بلکه مدیریت استراتژیک با نگاه به آینده همراه است. مهم است که به این سوال اصلی پاسخ دهیم که چگونه می توان وجود و موفقیت شرکت را در دراز مدت تضمین کرد.

 پیاده سازی

 با توجه به اهمیت آن، این سوال مطرح می شود که مدیریت استراتژیک به طور ایده آل چگونه باید در یک شرکت اجرا شود؟ یک مدل فرآیندی که وظایف متنوع مدیریت استراتژیک را مرتب و نظام‌مند می‌کند و آن‌ها را در یک نظم معمولی ایده‌آل قرار می‌دهد، ارزش خود را ثابت کرده است. در این درک، چهار دسته مختلف از فعالیت ها یا فازها متمایز می شوند:

  • مرحله تعیین اهداف (توسعه خط مشی شرکت، بیانیه ماموریت و اهداف استراتژیک)،
  • مرحله تجزیه و تحلیل استراتژیک (تحلیل سازمانی و محیطی، پیش بینی و هشدار اولیه)،
  • مرحله تدوین استراتژی (تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژی ها)،
  • مرحله اجرای استراتژی. فرآیند مدیریت استراتژیک نباید به عنوان یک توالی سخت و از بالا به پایین از مراحل درک شود، بلکه به عنوان یک فرآیند تکراری است که با تعداد زیادی حلقه بازخورد و همپوشانی مشخص می شود. فرآیند استراتژی باید هم توسط مرحله کنترل نهایی و هم توسط کنترل استراتژیک همراه با فرآیند پشتیبانی شود.

https://wirtschaftslexikon.gabler.de/definition/strategisches-management-46326

  • ۰۰/۱۱/۲۳
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی