تیهوشا

  • ۰
  • ۰

اساساً فرهنگ سازمانی شخصیت سازمان است. فرهنگ از مفروضات، ارزش ها، هنجارها و نشانه های ملموس (مصنوعات) اعضای سازمان و رفتارهای آنها تشکیل شده است. اعضای یک سازمان به زودی فرهنگ خاص یک سازمان را درک می کنند. فرهنگ یکی از آن اصطلاحاتی است که بیان آن به طور مشخص دشوار است، اما همه وقتی آن را حس می کنند آن را می دانند. به عنوان مثال، فرهنگ یک شرکت بزرگ و انتفاعی کاملاً متفاوت از فرهنگ یک بیمارستان است که کاملاً با یک دانشگاه متفاوت است. شما می توانید فرهنگ یک سازمان را با نگاه کردن به چیدمان اثاثیه، آنچه که آنها درباره آن لاف می زنند، لباس های اعضا و غیره را تشخیص دهید. مشابه آنچه که می توانید برای به دست آوردن احساس در مورد شخصیت افراد استفاده کنید.

به فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک سیستم نگاه کرد. ورودی‌ها شامل بازخورد از جامعه، حرفه‌ها، قوانین، داستان‌ها، قهرمانان، ارزش‌های رقابت یا خدمات و غیره است. مردم. خروجی ها یا اثرات فرهنگ ما عبارتند از، به عنوان مثال، رفتارهای سازمانی، فناوری ها، استراتژی ها، تصویر، محصولات، خدمات، ظاهر و غیره.

مفهوم فرهنگ به ویژه هنگام تلاش برای مدیریت تغییرات در سطح سازمان اهمیت دارد. شاغلین متوجه می شوند که علیرغم بهترین برنامه ریزی ها، تغییرات سازمانی نه تنها باید شامل تغییر ساختارها و فرآیندها باشد، بلکه باید فرهنگ شرکت را نیز تغییر دهد.

در دهه گذشته ادبیات زیادی در مورد مفهوم فرهنگ سازمانی ایجاد شده است - به ویژه در مورد یادگیری چگونگی تغییر فرهنگ سازمانی. شایعه شده است که تلاش‌های تغییر سازمانی در اکثر مواقع با شکست مواجه می‌شوند. معمولاً این شکست ناشی از عدم درک نقش قوی فرهنگ و نقشی است که در سازمان ها ایفا می کند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از برنامه ریزان استراتژیک در حال حاضر به همان اندازه که مأموریت و چشم انداز را انجام می دهند، بر شناسایی ارزش های استراتژیک تأکید دارند.

برخی از انواع فرهنگ سازمانی

انواع مختلفی از فرهنگ وجود دارد، درست مانند انواع مختلف شخصیت. محقق جفری سوننفلد چهار نوع فرهنگ زیر را شناسایی کرد.

فرهنگ آکادمی

کارمندان بسیار ماهر هستند و تمایل دارند در سازمان بمانند، در حالی که در رتبه های بالاتری کار می کنند. سازمان محیطی پایدار را فراهم می کند که در آن کارکنان می توانند مهارت های خود را توسعه دهند و به کار ببندند. به عنوان مثال می توان به دانشگاه ها، بیمارستان ها، شرکت های بزرگ و غیره اشاره کرد.

فرهنگ تیم بیسبال

کارمندان «نمایندگان آزاد» هستند که مهارت‌های بسیار ارزشمندی دارند. آنها تقاضای زیادی دارند و می توانند به راحتی در جاهای دیگر شغل پیدا کنند. این نوع فرهنگ در سازمان‌های پرریسک و سریع مانند بانکداری سرمایه‌گذاری، تبلیغات و غیره وجود دارد.

فرهنگ باشگاه

مهمترین نیاز کارمندان در این فرهنگ، جا افتادن در گروه است. معمولا کارمندان از پایین شروع می کنند و در سازمان می مانند. سازمان از درون خود را ارتقا می دهد و برای ارشدیت بسیار ارزش قائل است. به عنوان مثال می توان به ارتش، برخی از شرکت های حقوقی و غیره اشاره کرد.

فرهنگ قلعه

کارمندان نمی دانند که اخراج خواهند شد یا نه. این سازمان ها اغلب تحت سازماندهی مجدد گسترده قرار می گیرند. فرصت های زیادی برای کسانی که مهارت های به موقع و تخصصی دارند وجود دارد. به عنوان مثال می توان به پس انداز و وام، شرکت های بزرگ خودروسازی و غیره اشاره کرد.

شناخت فرهنگ سازمانی شما

اغلب، یک رهبر حس بسیار خوبی از فرهنگ سازمان خود دارد. آن‌ها به اندازه‌ای که بتوانند به طور مؤثر از فرهنگ بیاموزند و در درون خود رهبری کنند، این حس را آگاه نکرده‌اند.

افراد مختلف در یک سازمان می توانند برداشت های متفاوتی از فرهنگ سازمان داشته باشند. این امر به ویژه در مورد ادراکات مختلف بین سطوح بالا و پایین سازمان صادق است. برای مثال، مدیر اجرایی ممکن است سازمان را بسیار متمرکز، به خوبی سازماندهی شده و حتی نسبتاً رسمی ببیند. از سوی دیگر، مسئول پذیرش ممکن است سازمان را گیج، بی نظم و گاهی اوقات حتی بی ادب ببیند.

در اینجا چند دستورالعمل اساسی برای کمک به یک رهبر برای ارزیابی فرهنگ سازمانی خود آورده شده است.

برخی از انواع عمده فرهنگ ها را درک کنید. تعدادی تلاش تحقیقاتی وجود دارد که فهرستی از انواع مختلف فرهنگ را ارائه کرده است. می توانید با مرور فهرست بسیار کوتاه در بخش فرعی قبلی، انواع عمده فرهنگ ها، شروع کنید.

فرهنگ سازمان خود را شرح دهید. آنچه را که می بینید و می شنوید در نظر بگیرید، نه آنچه را که احساس می کنید و فکر می کنید. به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • آ. به نظر می رسد چه کسی پذیرفته می شود و چه کسی نمی پذیرد؟ کسانی که قبول می شوند در مقایسه با کسانی که قبول نمی شوند چیست؟
  • ب چه نوع رفتارهایی پاداش می گیرند؟ مثلا کنار آمدن؟ انجام کارها؟ رفتارهای دیگر؟
  • ج مدیریت بیشتر به چه مواردی توجه می کند؟ مثلا مشکلات؟ موفقیت ها؟ بحران ها؟ رفتارهای دیگر؟
  • د تصمیمات چگونه گرفته می شود؟ مثلا توسط یک نفر؟ بحث و گفتگو
  • ۰۰/۰۹/۲۸
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی