تیهوشا

  • ۰
  • ۰

تفاوت بین مدیریت استراتژیک و مدیریت عملیاتی چیست؟

مدیریت استراتژیک که یک اصطلاح پیچیده است، در دو نسخه آمده است: مدیریت استراتژیک و مدیریت عملیاتی. مفهومی است که جنبه های مختلفی دارد. تعریف آن چیست؟ و دو بعد راهبردی و عملیاتی آن چیست؟

مدیریت چیست؟

از زمان تأسیس اولین شرکت ها، به دلایل کارآمدی، وظایف تقسیم و تقسیم بندی شده و نقش ها و سطوح اختیارات مشخص شده است. تخصص ها و تخصص های فرعی ایجاد شد تا هر حوزه عملکردی سازمان در نوع خود به یک رشته تبدیل شود. مهمتر از همه، نظارت دقیق لازم بود تا اطمینان حاصل شود که تمام بخش های سازمان می توانند به نتایج مورد نظر دست یابند. مدیریت از همه اینها زاده شد.

زیرا طبق تعاریف، برای برخی، مدیریت محدود به مدیریت شرکت است. برای برخی دیگر، مدیریت هیئت حاکمه یا حداقل فردی را که دارای بالاترین وضعیت سلسله مراتبی در شرکت است، شناسایی می کند. گاهی اوقات این در مورد مدیریت روابط انسانی است. صرف نظر از این، مدیریت یک مجموعه چند رشته ای است. این نقشی است که باید به همه کارکنان یک ماموریت و چشم انداز مبتنی بر اهداف مشترک بدهد. مدیر باید بتواند تیم های خود را توسعه دهد و مهمتر از همه موفق شود آنها را با هم کار کند تا به نتایج مورد انتظار دست یابند.

مدیریت استراتژیک چیست؟

مدیریت استراتژیک بیش از هر چیز در مورد حفظ تعادل کسب و کار شما است. و مطمئن شوید که با محیط اطراف خود هماهنگ است. این بدان معنی است که مدیریت استراتژیک یک مراقب دائمی برای پیش بینی تغییرات محیطی به منظور انطباق هر چه سریعتر با آنها است. بنابراین مسئله تجزیه و تحلیل محیط بیرونی و همچنین درونی شماست. از یک طرف، تجزیه و تحلیل محیط خارجی با هدف تجزیه و تحلیل و درک رابطه بین کسب و کار شما و محیط آن است. این به شما امکان می دهد تهدیدها، فرصت ها و مسائل استراتژیک مرتبط را که ممکن است بر عوامل حیاتی موفقیت شما تأثیر بگذارد، شناسایی کنید. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل داخلی با هدف شناسایی کاستی ها و نقاط قوت شرکت شما از طریق محک زدن با سایر شرکت ها در بخش خود، خواه رقیب مستقیم باشند یا نباشند. توسعه استراتژی کسب و کار شامل تعریف اهداف استراتژیک است که سازمان شما باید در طول سال دنبال کند. به عنوان مثال، استراتژی کسب و کار شما ممکن است این باشد که مشخص کنید چه محصولات و فناوری هایی را توسعه خواهید داد، در کدام بازارها و برای چه کسانی محصولات به بازار عرضه خواهند شد و چگونه کسب و کار مزیت رقابتی به دست خواهد آورد.

مدیریت عملیاتی چیست؟

به دلیل جهانی شدن و رشد، زمان همیشه سریعتر و سریعتر پیش می رود. زمینه پیچیده تر، نامطمئن تر است. به همین دلیل است که در مواجهه با این تغییرات، شرکت ها باید بتوانند استراتژی ها، محصولات، خدمات و فرآیندهای خود را تغییر دهند تا رقابتی و مرتبط باقی بمانند. برای این منظور، مدیریت عملیاتی یا مدیریت عملیات فصل مهمی است. مدیریت عملیاتی به شما این امکان را می دهد که تغییراتی را که ممکن است در کسب و کار شما رخ دهد به طور موثر مدیریت و کنترل کنید. این در مورد اجرای روزانه کسب و کار شما است.

تفاوت بین مدیریت استراتژیک و مدیریت عملیاتی چیست؟

مدیریت استراتژیک شامل طراحی مدیریت کلی شرکت شماست. به عبارت دیگر، استراتژی شرکت را به طور سیستماتیک طراحی کنید: موقعیت آن و جهتی را که باید به طور روزانه در پیش بگیرد، تجزیه و تحلیل کنید. همچنین در حال تدوین یک برنامه عملیاتی است. و در نهایت به صورت استراتژیک اجرا شود. مدیریت عملیاتی کار روزانه مدیر است. در اینجا تفاوت ها وجود دارد:

اهداف جداگانه

مدیریت استراتژیک با استراتژی ارتباط دارد در حالی که مدیریت عملیاتی با عملیات.

مهلت های مختلف

در جایی که مدیریت استراتژیک برای مدت طولانی مدیریت می شود، مدیریت عملیاتی مربوط به کوتاه مدت است. می توان برای یکی از مدیریت بلندمدت و برای دیگری کوتاه مدت صحبت کرد. فرکانس یکی بسیار کم است در حالی که فرکانس دیگری نسبتاً زیاد است. مدیریت عملیاتی شامل نظارت روزانه یا هفتگی در زمانی است که مدیریت استراتژیک به امتیازات ماهانه یا فصلی نیاز دارد.

سطوح سلسله مراتبی جداگانه

به طور کلی، مدیریت استراتژیک در دست رهبران شرکت شما است در حالی که مدیریت  مرحله عملیاتی، مرحله اجرای استراتژی است که مختص مدیران میانی اعم از مدیر بازاریابی، مدیر فروش، مدیر تولید، مدیر منابع انسانی، مدیر مالی و غیره است.

این دو نوع مدیریت برای کسب و کار شما ضروری هستند زیرا مکمل یکدیگر هستند. دومی در خدمت اولی است. هنگامی که یکی وجود دارد، دیگری اجازه می دهد تا آن را اجرا کند. همچنین نحوه پیوند این دو باعث موفقیت کسب و کار شما می شود. هر چه اهمیت آن بیشتر باشد، هماهنگی این دو نوع مدیریت از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا نه تنها، استراتژی ابلاغ شده باید توسط تیم ها ایجاد شود، بلکه آنها همچنین می توانند اطلاعاتی را از میدان بازگردانند که زمانی که رهبران در مورد مدیریت استراتژیک تصمیم می گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. بنابراین دو مدیریت استراتژیک و عملیاتی به یکدیگر وابسته هستند.

  • ۰۰/۰۸/۲۵
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی