تیهوشا

  • ۰
  • ۰

قالب ماتریس مهارت ها را بارگیری کرده و مهارت های کارکنان خود را ترسیم کنید. این به شما کمک می کند مهارت های موجود را شناسایی کرده و شکاف های بالقوه مهارت را در سازمان خود بیابید.

مدیریت دانش چیست؟

مدیریت دانش چیست ؟ مدیریت دانش در سازمان فرایندی آگاهانه برای تعریف ، ساختاردهی ، حفظ و به اشتراک گذاری دانش و تجربه کارکنان در یک سازمان است.

 دف اصلی مدیریت دانش بهبود کارایی یک سازمان و ذخیره دانش در داخل شرکت است.

غالباً به آموزش و یادگیری در یک سازمان یا مشتریان آن اشاره دارد. این شامل یک چرخه ایجاد ، به اشتراک گذاری ، ساختاربندی و حسابرسی دانش است ، به منظور به حداکثر رساندن اثربخشی دانش جمعی یک سازمان.

3 زمینه اصلی مدیریت دانش

هدف مدیریت دانش در سازمان این است که یادگیری سازمانی ایجاد شود و فرهنگ یادگیری ایجاد شود ، جایی که به اشتراک گذاری دانش تشویق می شود و کسانی که به دنبال یادگیری بهتر هستند این کار را آسان می کنند. وقتی به مدیریت دانش فکر می کنید ، در نظر گرفتن انواع دانش و نحوه به اشتراک گذاری این دانش در یک سازمان مفید است.

مدیریت دانش صریح دو نوع اصلی دانش هستند که در تعریف مدیریت دانش پوشش داده شده اند. دانش ضمنی ، دانشی است که از طریق تجربه به دست می آید. بسته بندی و به اشتراک گذاری آن با دیگران بسیار ساده تر است. نمونه هایی از دانش ضمنی عبارتند از "دانش" ، تفکر ابتکاری و درک زبان بدن.

دانش صریح دانش و اطلاعاتی است که می توان به راحتی کدگذاری و آموزش داد ، مانند نحوه تغییر تونر در چاپگر و معادلات ریاضی.

مدیریت دانش تضمین می کند که دانش تخصصی کارکنان با آنها باقی نمی ماند ، یا توسط سایر کارکنان که از این دانش بهره مند می شوند ، استفاده نمی شود.

مدیریت دانش در سازمان باعث آگاهی بهتر از موقعیت و همچنین باز شدن درهایی برای یادگیری بهترین شیوه ها ، درس های آموخته شده و بهبود کلی سازمان می شود.

چرا مدیریت دانش مهم است؟

مدیریت دانش سازمانی بسیار مهم است زیرا کارآیی تصمیم گیری سازمان را افزایش می دهد. برای اطمینان از دسترسی همه کارکنان به تخصص کلی موجود در سازمان ، نیروی کار هوشمندتری ایجاد می شود که قادر است تصمیمات سریع و آگاهانه ای به نفع شرکت بگیرد.

نوآوری در سازمان آسان تر است ، مشتریان از افزایش دسترسی به بهترین شیوه ها سود می برند و گردش کارکنان کاهش می یابد.

اهمیت مدیریت دانش هر سال در حال افزایش است. با رقابتی شدن بازار ، یکی از بهترین راهها برای پیش قدم شدن این است که سازمان خود را به شیوه ای هوشمند و انعطاف پذیر بسازید. شما می خواهید بتوانید مسائل را از راه دور تشخیص داده و به سرعت به اطلاعات و نوآوری های جدید پاسخ دهید.

شرکت ها فرایند مدیریت دانش را به دلایل مختلف آغاز می کنند.

ادغام یا کسب می تواند نیاز به تدوین دانش و تشویق تیم ها برای به اشتراک گذاشتن تخصص خود را برانگیزد.

بازنشستگی قریب الوقوع کارکنان کلیدی می تواند ضرورت به دست آوردن دانش آنها را نشان دهد.

انگیزه استخدام آینده حکمت استفاده از مدیریت دانش برای کمک به آموزش کارکنان جدید را نشان می دهد.

مزایای مدیریت دانش

محیط کار کارآمدتر

تصمیم گیری سریعتر و بهتر

افزایش همکاری

ایجاد دانش سازمانی

روند آموزش و سوار شدن کارکنان بهینه شده است

افزایش شادی و حفظ کارکنان به دلیل ارزش گذاری دانش ، آموزش و نوآوری

مدیریت دانش یک ابزار مهم در هر شرکتی است که می خواهد خط تولید و سهم بازار خود را افزایش دهد.

فرایند مدیریت دانش

در سازماندهی مدیریت دانش برای یک سازمان ، یک فرایند مدیریت دانش چهار مرحله ای وجود دارد که می تواند دنبال شود.

1. کشف

چگونه دانش درون سازمان کشف می شود؟ در هر سازمان ، منابع متعددی از دانش وجود دارد.

در این مرحله از فرآیند ، منابع دانش مشخص می شود ، همچنین در جایی که دانش انتقادی نگهداری می شود ، چه چیزی می توان از این دانش آموخت و اگر زمینه هایی وجود دارد که می توان در طی آن دانش را از دست داد. فرآیند کشف با درک جامع از جریان دانش سازمان کمک می کند.

2. ضبط کنید

چگونه دانش جدید و موجود ذخیره می شود؟ مدیریت دانش در سازمان حاوی مقدار زیادی دانش است و باید به صورت عمدی ذخیره و سازماندهی شود.

با ایجاد سیستمی که نقشه و طبقه بندی شده است ، دسترسی به دانش آسان تر و ساختار سازمانی افزایش می یابد. این می تواند شامل اسکن اسناد ، استفاده از فراداده و نمایه سازی باشد.

3. فرآیند

چگونه می توان این دانش را به بهترین نحو ترکیب و ترکیب کرد؟ این مرحله شامل تجزیه و تحلیل عمیق دانش جمع آوری شده در دو مرحله قبلی است.

سازمان باید دانش را سازماندهی و ارزیابی کند تا ببیند چگونه می تواند به بهترین نحو در ساختار سازمان جمع شود. این مرحله زمانی است که یک سازمان باید در حال ایجاد و ترویج تغییر فرهنگی به سمت اشتراک دانش و توسعه کارکنان به عنوان مبتکر باشد.

4. به اشتراک بگذارید و سود ببرید

افراد درون سازمان شرکت مشاور مدیریت غزال چگونه می توانند به این دانش دسترسی داشته باشند؟ هدف مدیریت دانش این است که دسترسی آسان به دانش را در داخل سازمان فعال سازد.

ایجاد سیستمی که کار کند اولین قدم است ، اما افراد باید نحوه استفاده از آن سیستم را درک کنند. اجرای برنامه های آموزشی می تواند به افزایش درک سیستم های مدیریت دانش کمک کند. پس از استفاده از سیستم ، شرکت از افزایش کارایی ، تصمیم گیری بهتر و کارکنان نوآورتر بهره مند می شود.

  • ۰۰/۰۷/۲۳
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی