تیهوشا

  • ۰
  • ۰

این که آیا کسب و کار شما دارای 5 کارمند یا 5000 کارمند است ، نمودارهای سازمانی یک نمای بصری حیاتی از ساختار داخلی شرکت شما هستند.

هنگامی که کسب و کار خود را به عنوان درختی وارونه تصور می کنید ، درک مزایای یک نمودار سازمانی ، که در اصطلاح عامیانه به عنوان نمودار سازمانی شناخته می شود ، آسان تر است. یک کسب و کار نوپا ممکن است شبیه یک درخت توس کوچک با چند شاخه و یک شرکت تجاری شبیه یک درخت بزرگ چوب قرمز با فراوانی شاخه های بزرگ و کوچک باشد.

نمودارهای سازمانی ، مانند درختان ، به شاخه ها و برگهای تکمیلی گسترده می شوند که نقش هر فرد را در یک شرکت مشخص می کند. نمودار سازمان تصویر دقیقی از ساختار داخلی یک کسب و کار ارائه می دهد. اگر در حال بازسازی نقش ها هستید یا فقط می خواهید به کارکنان خود شفافیت بیشتری بدهید ، نرم افزار org chart فرصتی آسان برای ترسیم هر کارمند در یک دید مستقیم است.

نمودار سازمانی چیست؟

بیایید با پوشش اصول اولیه یک نمودار سازمانی شروع کنیم.

تعریف نمودار سازمانی

چارت سازمانی نگرش ، نموداری است که ساختار داخلی یک کسب و کار را نشان می دهد. نمودار به تجسم سلسله مراتب واحدهای تجاری و کارکنان برای درک بهتر رتبه بندی (سطوح) و روابط درون سازمان کمک می کند.

هیچ قانون سخت و سریع برای ایجاد نمودار سازمانی وجود ندارد. تا زمانی که نمودار بر اساس رتبه بندی با شاخه های مشخصی که روابط کارکنان را نشان می دهد ، سازماندهی شده باشد ، این نمودار بسته به صنعت ، تعداد کارکنان و تعداد رتبه بندی ، بر روی بسیاری از امکانات خلاق باز است.

انواع نمودارهای سازمانی

در حالی که ساختار نمودار سلسله مراتبی شناخته شده ترین است ، نمودارهای سازمان دیگری نیز قابل ذکر است. اینها شامل موارد زیر است:

مراحل طراحی ساختار سازمانی

به طور معمول به شکل یک هرم ، مراحل طراحی ساختار سازمانی سلسله مراتبی دارای اولین نفر یا بالاترین رتبه کارمند یا گروهی است که در بالای نمودار قرار دارد. برخی از نمونه های رایج اولین فرمانده شامل هیئت مدیره یا مدیرعامل (مدیر اجرایی) است. کارکنان دارای رتبه پایین در زیر بالاترین رتبه کارمند یا گروه در نمودار قرار دارند. هر کارمند به کارمند یا گروه دیگری متصل است که به آنها گزارش می دهند.

نمودار سازمانی ماتریس

نمودارهای سازمانی ماتریکس شبیه نمودارهای سلسله مراتبی هستند ، با این تفاوت که برای کارمندان یا تیم هایی که دارای مدیران متعددی هستند که به آنها گزارش می دهند ایده آل هستند. به عنوان مثال ، اگر یک تیم بازاریابی اغلب با یک تیم فروش همکاری می کند ، ممکن است به یک نمودار سازمانی نیاز داشته باشد که ارتباط بین مدیران پروژه جداگانه و اعضای پروژه را نشان دهد.

 

نمودار سازمانی مسطح

نمودارهای سازمانی مسطح ، که به عنوان نمودارهای سازمانی افقی نیز شناخته می شوند ، سلسله مراتبی را نشان می دهند که دارای مدیریت متوسط ​​یا کمی است. شرکتهای کوچک معمولاً از استفاده از یک نمودار سازمانی مسطح که در آن کارکنان مستقیماً به مدیران ارشد بخش گزارش می دهند ، سود می برند.

تجسم روابط چارت سازمانی

در حالی که هر نوع چارت سازمانی کمی متفاوت است ، هر کدام نیاز به نمایش بصری یکسانی از زنجیره فرمان (روابط خطی) و اتصالات سطح یکسان (روابط جانبی) دارند. این ارتباطات بصری از وضعیت هر کارمند در شرکت حکایت می کند.

  • ۰۰/۰۶/۰۲
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی