تیهوشا

  • ۰
  • ۰

تعارض سازمانی ممکن است به دلیل عدم توجه، عدم قدردانی، سوء تفاهم یا مدیریت بد موقعیت و مشکلات ایجاد شود. تشخیص موضوع پیش شرط لازم برای مدیریت موفق درگیری است.

ماهیت تعارض سازمانی چیست؟ چرا درگیری ایجاد شده است؟ درگیری به چه مرحله ای رسیده است؟ اینها سوالات اساسی هستند که قبل از یافتن راه حلی برای مناقشه باید به آنها پاسخ داده شود. ماهیت تعارض با توجه به نوع موضوعی که افراد بر سر آن اختلاف نظر دارند، متفاوت است.

اگرچه قرن بیستم به پیشرفت های بی سابقه ای در علوم و فن آوری نسبت داده شده است، اما حوزه وسیع روابط انسانی هنوز تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. برخی از بنگاه‌های صنعتی به منظور بهبود اثربخشی و کاهش تعارض، به طور فزاینده‌ای نسبت به آن آگاهی پیدا می‌کنند و می‌خواهند روابط کاری هماهنگ را ارتقا دهند. در نتیجه این آگاهی و جست و جو، امروزه تاکید بیشتری بر روابط انسانی نسبت به قبل پیدا کرده ایم.

مدیریت تعارض چیست؟

در حین مطالعه تعارض سازمانی چهار نوع موضوع اساسی وجود دارد که ممکن است مورد بحث قرار گیرد:

حقایق

اختلاف بین کارگران به این دلیل رخ می دهد که افراد رویکردها و تعاریف متفاوتی از یک مشکل دارند و از اطلاعات مرتبط مختلف آگاه هستند، اطلاعات مختلف را به عنوان واقعی می پذیرند یا رد می کنند یا برداشت های متفاوتی از قدرت مربوطه خود دارند.

(2) اهداف

گاهی اوقات، اختلاف ممکن است در مورد اهداف مطلوب یک بخش، بخش یا یک موقعیت خاص در سازمان باشد.

(3) روش

گاهی اوقات افراد در مورد رویه‌ها، استراتژی‌ها یا تاکتیک‌هایی که به احتمال زیاد به هدف مورد نظر دوجانبه دست می‌یابند، متفاوت هستند.

(4) ارزش ها

گاهی اوقات، اختلاف نظر بر سر اخلاق، نحوه اعمال قدرت یا ملاحظات اخلاقی یا فرضیات درباره عدالت، انصاف و غیره است. چنین تفاوت هایی ممکن است بر انتخاب اهداف یا روش ها تأثیر بگذارد.

تعارض سازمانی - خصوصیات

در زیر ویژگی های تعارض آشکار شده از تعاریف ذکر شده در بالا آمده است:

دو یا چند طرف

باید دو یا چند فرد یا گروه برای تعارض سازمانی مورد نیاز باشند. در دوران مدرن کار توسط افراد انجام نمی شود، بلکه گروهی از افراد انجام می دهند و آنها به اهداف و اهداف سازمانی دست می یابند. هنگام اجرای گروهی، احتمال اختلاف نظر، دیدگاه، انتظارات و غیره وجود دارد.

2. اهداف و اهداف متضاد، نظرات و غیره

هنگام اجرای گروهی، در تعامل با یکدیگر، ممکن است به دلیل نظرات، انتظارات، اهداف یا اهداف متفاوت و غیره، موقعیت های متضاد ایجاد شود.

3. رویدادهای ناگهانی و برنامه ریزی نشده

 بیشتر درگیری ها به طور ناگهانی و خود به خود به وجود می آیند. اساساً آنها بی برنامه هستند. معدودی از تعارضات را می توان برای وقوع آنها برنامه ریزی کرد که سازمان ایستا و سفت و سخت شود و مدیریت ارشد بخواهد به سازمان حیات بخشیده و آن را پویا کند.

4. بیان شده توسط رفتار و تجربه شده توسط دیگران

 تعارضات توسط طرف های ذینفع به روش ها و اشکال مختلف از طریق رفتار یا رفتار و نگرش و اعمال خود بیان می شود و توسط دیگران یا مدیران تجربه می شود.

5. تعارض موانعی را در جریان روان کار ایجاد می کند

 به طور کلی تعارض مانع از روان شدن کار می شود، ماهیت آن مخل، مزاحم و مخرب است، بنابراین دستیابی به اهداف سازمانی مشکل می شود.

6. دیدگاه های متضاد طرفین

هر گاه نظرات، دیدگاه ها، عقاید، تفکرات و نگرش های متضادی در مورد هر موضوع، موضوع یا موقعیت درگیری رخ دهد ممکن است ایجاد شود.

7. تضادهای بین سازمانی

زمانی که تعارض بین دو سازمان مختلف ایجاد می شود، تعارض بین سازمانی نامیده می شود.

8. تعارضات درون سازمانی

زمانی که تعارض بین دو فرد یا بین دو گروه از افراد شاغل در سازمان به وجود می آید به عنوان تعارض درون سازمانی شناخته می شود.

9. تعارض با رقابت متفاوت است

رقابت بین بخش های فردی با هدف پیروزی بر دیگری بدون هیچ گونه مداخله ای به نفع دیگران است. اما در تضاد، مخالفت و مداخله شدید برای ایجاد اختلال در منافع و اهداف دیگران وجود دارد.

10. اثرات نامطلوب

اثر تعارض همیشه بر سازمان نامطلوب است و منجر به تأخیر در تصمیم گیری، اتلاف، سوء استفاده و تخریب منابع مختلف، ناکارآمدی در عملکرد کاری و از هم گسیختگی جریان کار می شود. رشد و توسعه سازمان ها متوقف خواهد شد.

  • ۰۰/۱۲/۰۹
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی