تیهوشا

  • ۰
  • ۰

دانش مدیریت دانش به عنوان فرآیند تولید، توزیع، استفاده و مدیریت اطلاعات یک سازمان تعریف می شود. یکی از اهداف فرآیند مدیریت دانش، حفظ اطلاعات و تجربیات کارکنان در یک شرکت به منظور استفاده از آن دانش به مؤثرترین شکل ممکن است.

مدیریت صحیح دانش جمعی یک سازمان مزایای قابل توجه بسیاری را برای شرکت ها فراهم می کند. از مزایای اجرای بهترین شیوه ها در فرآیندهای مدیریت دانش می توان به توانایی شرکت ها برای ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در صنعت خود اشاره کرد.

دارایی‌های دانش نیازمند استراتژی مدیریتی خاص خود هستند، زیرا آنها یک منبع تجاری ارزشمند هستند. بنابراین، استفاده مؤثر از دانش جمعی در یک سازمان باید در اولویت عملیاتی قرار گیرد. سایت منبع

چهار فرآیند اصلی مدیریت دانش به شرح زیر است:

1. اکتساب اکتساب

دانش اولین قدم در سیستم های مدیریت دانش و راه حل هایی است که متخصصان کسب و کار باید در نظر بگیرند. کسب دانش از طریق دارایی های دانش یک روش مولد است.

نمونه ای از دانش، یادگیری در مورد محصولات جدید از طریق یک رقیب تجاری است. نمونه دیگری از دارایی های دانش می تواند از طریق استفاده از داده های خام در راه حل های دانش برای حل مشکلات مربوط به کسب و کار رخ دهد. در

کسب دانش موفق به در دسترس بودن و دسترسی به داده های صحیح بستگی دارد. اگر داده ها نادرست باشند، دانش حاصل نیز نادرست خواهد بود.

بنابراین، هرگونه تصمیم گیری بر اساس دانش نادرست نیز نادرست خواهد بود. به دلیل تأثیر دومینوی اطلاعات نادرست، شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که دانش درون سازمانی دقیق و در دسترس است.

سلب مسئولیت: اطلاعات نادرست می تواند منجر به کسب دانش نادرست شود و احتمالاً منجر به تصمیم گیری نادرست شود.

2. ذخیره سازی

ذخیره سازی خوب دانش برای هر راه حل موثر مدیریت دانش که توسط یک شرکت استفاده می شود، کاملا ضروری است. ذخیره سازی دانش نه تنها برای تضمین امنیت دانش در یک سازمان، بلکه راهی برای سازماندهی داده ها است.

همه مشاغل دارای داده ها و اطلاعات سازماندهی نشده مازاد هستند. سازماندهی موثر دانش به شرکت ها کمک می کند تا از دانش مرتبط به نحو مطلوب استفاده کنند.

مخزن دانش دانش موجود و تازه به دست آمده را ذخیره می کند. نمونه ای از مخزن دانش می تواند یک دستگاه فناوری اطلاعات باشد که میزبان یک حوزه دانش خاص است. مدیریت دانش سازمان یافته موجود در مخزن، طبقه بندی و سازماندهی دانش را ممکن می سازد. با توجه به سازماندهی و طبقه بندی که یک مخزن ارائه می دهد مدیریت دانش کارآمدتر امکان پذیر است.

3. توزیع

ارائه موفقیت آمیز دانش برای بهترین شیوه ها در راه حل های مدیریت دانش ضروری است. انتشار دانش به کارکنان اجازه می دهد تا به اطلاعات درون سازمان دسترسی داشته باشند.

تبادل دانش به کارکنان این امکان را می دهد که اطلاعات را در داخل سازمان به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، تبادل دانش می‌تواند امکان انتقال دانش به سایر سازمان‌ها را فراهم کند. در توزیع دانش می تواند شامل به اشتراک گذاری دانش ضمنی و آشکار باشد. دانش صریح در دسترس است و به طور کلی به اشتراک گذاری و برقراری ارتباط آسان است. مطالعات موردی نمونه ای شناخته شده از دانش صریح است.

علاوه بر این، دانش ضمنی مانند فرهنگ سازمانی با اقدامات نشان داده می شود. ترکیب دانش آشکار و دانش ضمنی در یک سازمان، حافظه سازمانی نامیده می شود. متاسفانه حافظه سازمانی یک شرکت گم شود نمونه هایی از موقعیت هایی که حافظه سازمانی از بین می رود ممکن است شامل مشکلات مدیریت سوابق ناکافی یا فناوری اطلاعات باشد.

با توجه به پیامدهای مرتبط با از دست دادن حافظه سازمانی، شرکت ها باید به سرعت به مسائل مربوط به مدیریت داده ها و فناوری اطلاعات بپردازند. علاوه بر این، بهترین شیوه‌ها در مدیریت داده و فناوری اطلاعات، اقدامات پیشگیرانه را به واکنش‌پذیری ترجیح می‌دهند.

4. از Use استفاده کنید

دانش زمانی رخ می دهد که دانش موجود به کار گرفته شود. نمونه هایی از استفاده از دانش اغلب در حین انجام کار و ابتکارات تصمیم گیری رخ می دهد. استفاده از دانش می تواند بر اساس روال یا جهت باشد. در چارچوب مدیریت دانش، یک روال به عنوان دانش تعبیه شده در فرآیندها، رویه ها، محصولات و قوانین تعریف می شود.

روتین برای هدایت رفتار آینده با یک سازمان استفاده می شود. در چارچوب مدیریت دانش، جهت گیری به عنوان فرآیند مشاوره به فرد دیگر بدون انتقال دانش تعریف می شود. اگر فردی برای حل یک مشکل تخصصی با یک متخصص تماس بگیرد، نمونه ای از جهت گیری رخ می دهد. در این مثال، کارشناس به مصاحبه کننده آموزش می دهد که چگونه مشکل را حل کند. در

روال و جهت برای دانش آشکار و دانش ضمنی اعمال می شود. به طور کلی، استفاده از دانش بخشی ضروری از سیستم مدیریت دانش است که خلق ارزش را ساده می کند.

به یاد داشته باشید: در چارچوب مدیریت دانش، جهت گیری به عنوان فرآیند ارائه مشاوره بدون انتقال دانش تعریف می شود. از سوی دیگر، در فرآیندهای مدیریت دانش، یک روال به عنوان دانشی که در فرآیندها، رویه‌ها، محصولات و قوانین تجسم یافته است، تعریف می‌شود.

  • ۰۰/۱۱/۱۰
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی