مدیریت دانش یک فرآیند مشارکتی است که امکان حفظ و به اشتراک گذاری دانش را در یک شرکت فراهم می کند. هدف آن به حداکثر رساندن بهره وری یک شرکت با اجازه دادن به کارکنان برای به اشتراک گذاشتن موفقیت ها و شیوه های خود است. استفاده از این دانش می تواند اشتباهات تکراری و هزینه های آموزشی را کاهش دهد و در عین حال بهره وری را با توانمندسازی کارکنان برای عملکرد بهتر افزایش دهد.
مدیریت دانش چیست؟
برای شروع، اجازه دهید اصطلاح مدیریت دانش را به وضوح تعریف کنیم. مدیریت دانش راهی برای ایجاد، به اشتراک گذاری، استفاده و مدیریت دانش در یک شرکت است. هدف استفاده بهینه از دانش و منابع است تا کارکنان بتوانند به بهترین شکل ممکن کار کنند و به اهداف تیم یا شرکت خود دست یابند.
یکی از بزرگترین مزایای مدیریت دانش خوب این است که می تواند کارایی و بهره وری را بهبود بخشد و در عین حال روحیه همکاری نوآورانه را در بین کارکنان پرورش دهد. می تواند به شما اجازه دهد تا عملکرد کارکنان را به سطوح بالاتری برسانید. همچنین تأثیر از دست دادن دانش زمانی که کارمندان کسب و کار شما را ترک می کنند به حداقل می رساند.
چرا مدیریت دانش اینقدر مهم است؟
بهترین روش ها و منابع شرکت شما بزرگترین دارایی آن است. آنها به شرکت برتری نسبت به رقبای خود می دهند. میزان دادههایی که کسبوکارها روزانه از آن عبور میکنند به رشد چشمگیری ادامه میدهد. داشتن یک سیستم مدیریت دانش می تواند به شما کمک کند تا بهتر در میان این داده ها حرکت کنید و از آن برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنید.
این فرآیند می تواند کارایی و بهره وری را بهبود بخشد و در عین حال روحیه همکاری را در بین کارکنان پرورش دهد. می تواند به شما اجازه دهد تا عملکرد کارکنان را به سطوح بالاتری برسانید. همچنین تأثیر از دست دادن دانش زمانی که کارمندان کسب و کار شما را ترک می کنند به حداقل می رساند. منبع
9 مرحله مهم در فرآیند مدیریت دانش
1. کار تحقیقاتی
مقدار دادههایی که شرکتها هر روز میبینند که از آن عبور میکنند، دائماً در حال افزایش است. مدیریت دانش می تواند به هدایت بهتر این داده ها و استفاده از آن برای بهبود رفاه کسب و کار شما کمک کند.
اولین گام برای ایجاد یک فرآیند مدیریت دانش موثر، شناسایی دانشی است که باید به دست آید. تعیین کنید کجا و چگونه داده ها و اطلاعات را در شرکت خود از دست می دهید. شما باید بدانید که مهم ترین اطلاعات در کجا قرار دارند و با پیروی از بهترین شیوه های شرکت می توانید آن ها را جمع آوری کنید.
تلاشهای شما در این مرحله به بقیه مراحل نیز منتقل میشود، بنابراین تا جایی که میتوانید زمان خود را صرف کنید و به جزئیات توجه زیادی داشته باشید.
2. کسب و کار خود را برای تغییر آماده کنید
اگر ذینفعان و کارکنان مایل به ایجاد تغییر نباشند، نمی توان فرآیند مدیریت دانش را اعمال کرد. آنها باید مایل به مشارکت باشند و به مزایای آن ایمان داشته باشند. مطمئناً باید بر برخی موانع غلبه کنید تا ذینفعان خود را درگیر کنید. سعی کنید با تأکید بر مزایایی که مدیریت دانش می تواند برای کارکنان و شرکت شما ارائه دهد، بر آنها غلبه کنید.
کارمندانی را استخدام کنید که آماده الگوبرداری باشند و همکاران خود را تشویق کنند تا دانش خود را به اشتراک بگذارند. به محض انجام این کار به آنها پاداش دهید تا همه کارکنان شما بفهمند که اشتراک دانش یک فرآیند سرگرم کننده و جذاب است. مهمتر از همه، آنها باید حساب خود را پیدا کنند.
3. اهداف مدیریت دانش را تعریف کنید
این مهم است که بدانید دانش شما کجا و چگونه در شرکت شما از دست می رود و همچنین اطلاعات یا دانش عملی که کارمندان برای انجام وظایف خود به آن نیاز دارند. به وضعیت ایده آل کسب و کار فکر کنید، سپس اهداف کوتاه مدت و بلندمدت را تنظیم و مستند کنید. آنها به شما کمک می کنند تا با چالش هایی که کسب و کار شما با آن مواجه است روبرو شوید و آنها را حل کنید.
اهداف کوتاهمدت به شما امکان میدهند بررسی و اعتبارسنجی کنید که آیا فرآیندتان شما را به جایی که میخواهید میرساند یا خیر، در حالی که اهداف بلندمدت به شما امکان میدهند تصویر بزرگی از فرآیند را در کسبوکار خود ایجاد کرده و با آنها ارتباط برقرار کنید. این دو نوع هدف همچنین به شما در برداشتن گام بعدی کمک خواهند کرد: طراحی فرآیند مدیریت دانش.
4. فرآیند و استراتژی مدیریت دانش خود را شرح دهید
اهداف شما نیست t تنها داراییهایی نیستند که به شما کمک میکنند تا اشتراک دانش را در شرکت خود اعمال کنید. مهم است که فرآیند مدیریت دانش و استراتژی خود را شرح دهید. آنها با هم به شما کمک می کنند تا بهبودهای لازم را انجام دهید و شما را در این مسیر راهنمایی می کنند.
به علاوه، اگر فرآیند و استراتژی محکمی را به آنها نشان دهید و اطمینان حاصل کنید که همه سهامداران درگیر هستند، برای تامین منابع مالی از سهامداران شرکت خود با مشکل کمتری مواجه خواهید شد. موفقیت اشتراک دانش نیز به آن بستگی دارد. موضوعات مرتبطی که می توانند بخشی از فرآیند و استراتژی شما باشند عبارتند از: شناسایی، طبقه بندی، جذب، ایجاد، اعتبارسنجی، اشتراک گذاری، به روز رسانی و سرعت دانش مشترک.
5. ابزار مدیریت دانش مناسب را انتخاب کنید
ابزارها، سیستم ها و پلتفرم ها فرآیند مدیریت دانش را تسهیل می کنند. انتخاب ابزار مناسب برای کسب و کار شما ضروری است. به طور خلاصه، ابزارهای بسته و باز به اشتراک گذاری دانش وجود دارد. ابزارهای بسته برای ایجاد و به اشتراک گذاری فایل ها عالی هستند، اما برای کارمندان شما بهترین نیستند تا دانش خود را به دست آورند و به اشتراک بگذارند. ابزارهای باز اشتراکگذاری دانش راهحلی عالی هستند زیرا کارکنان میتوانند وارد شوند، دانش خود را به اشتراک بگذارند و از هر کجا و هر زمان به منابع دسترسی داشته باشند.
ابزار تالیف ما یادگیری تولید شده توسط کارکنان را امکان پذیر می کند، رویکردی مشترک برای به اشتراک گذاری دانش. این به کارکنان اجازه می دهد تا فعالانه در به اشتراک گذاری دانش شرکت کنند. علاوه بر این، یادگیری تولید شده توسط کارمندان یک رویکرد قدرتمند است زیرا مقیاس پذیر است که از بهترین منبع داده ممکن استفاده می کند: کارمندان شما. کیفیت محتوا را می توان به طور موثر پخش کرد. این فرآیند به جای تکیه بر فروشندگان شخص ثالث، به تخصص و دانش واقعی کسب و کار شما کمک می کند.
6. دانش مرتبط و معنادار را به دست آورید
فرض کنید یادگیری تولید شده توسط کارکنان را به عنوان رویکرد فرآیند مدیریت دانش خود انتخاب کرده اید و ابزاری را انتخاب کرده اید که کارمندان به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. در این صورت، آنها می توانند شروع به گرفتن و به اشتراک گذاری دانش خود کنند. گام بعدی این است که بفهمید چگونه می توانید با گرفتن و به روز رسانی دانشی که ضروری می دانید، رفتار کنید. سیستم مدیریت دانش شما باید اطلاعات را به مناسب ترین شکل ممکن جمع آوری و ثبت کند تا کارکنان شما بتوانند از آن بهره مند شوند.
7. دانشی را که منطقی است به دست آورید
در حالی که شناسایی دانش مورد نیاز و داشتن یک روش سیستماتیک برای دستیابی به آن ضروری است، یک سیستم به اشتراک گذاری دانش با برنامه ریزی ضعیف می تواند این فرآیند را کاملاً بی فایده کند. به دقت فکر کنید که چه کسی از این دانش بیشتر سود می برد. از آنجا می توانید بهترین راه دسترسی این دسته از افراد را تعیین کنید.
8. جمع آوری داده ها
تنها یک راه برای دانستن اینکه آیا تلاش های شما جواب می دهد وجود دارد: جمع آوری داده های کیفی و کمی. اینها به شما یک نمای کلی ثابت از اینکه چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند به شما می دهد. نمونههایی از دادههای کمی و کیفی شامل تعداد آموزشهای ارائهشده، تعداد آموزشهای تکمیلشده، تعداد کاربران جدید، دفعات اشتراکگذاری محتوا، NPS (نمره خالص تبلیغکننده) و نتایج نظرسنجی است. با ردیابی داده های جمع آوری شده، می توانید برای بهبود انطباق، عملکرد، کیفیت و شکاف های ارزشی برای بهبود اثربخشی مدیریت دانش خود اقدام کنید.
9. عملکرد اشتراک دانش را اندازه گیری کنید
مدیریت دانش فرآیندی است که باید مستمر باشد. بازنگری ها، ارزیابی ها و بررسی های مداوم باید برای حفظ سطح مطلوب انجام شود. دانشی که ثبت میکنید همچنین میتواند خطمشیها و رویههای ایجاد شده توسط شرکت شما را برجسته کند.
علاوه بر این، فرهنگی را تقویت می کند که در آن کارکنان احساس می کنند تفاوت ایجاد می کنند. یک مثال خوب از مدیریت دانش، ادغام مفهوم زمان یا بهتر از آن، ادغام آن در خط مشی شرکت و اجرای منظم آن در یک هفته کاری است.
https://www.easygenerator.com/fr/blog/partage-de-connaissances/appliquer-processus-gestion-des-connaissances/
- ۰۰/۱۱/۱۰