مزایای اجرای مدیریت دانش قابل توجه است و واقعاً می تواند عملکرد کسب و کار را افزایش دهد. قبل از شروع، اندازه چنین پروژه ای را که یک چالش فنی و سازمانی واقعی است، اندازه گیری کنید. این امر مستلزم انگیزه قوی از سوی مدیریت و مدیران برای مبارزه با مقاومت احتمالی در برابر تغییر و جلب تعهد همه کارکنان شرکت است.
اگر روش واحدی برای راه اندازی یک رویکرد مدیریت دانش وجود ندارد، در اینجا چند مرحله ضروری برای راهنمایی شما در این ماجراجویی بزرگ وجود دارد.
میخواهید بدانید مدیریت دانش چیست ؟ روی لینک زیر کلیک کنید:
https://gazellecg.com/knowledge-management-importance/
مرحله 1: شناخت دانشی که باید محافظت شود
مسئله این است که از میان انبوه دانش سازمان خود، آنهایی را انتخاب کنید که حداقل در وهله اول می خواهید رسمی کنید. نه اینکه برخی از دیگران جالبتر باشند، اما مهم است که آنها را با توجه به معیارهای خود (هزینه، سودمندی و غیره) ارزیابی کنید و مواردی را انتخاب کنید که به بهترین وجه در خدمت استراتژی شرکت هستند.
چنین تحلیلی مستلزم داشتن یک دید کلی از فعالیت ها، فرآیندها، همکاران و ذینفعان است تا بتوان موارد زیر را مشخص کرد:
دانشی که باید محافظت شود، دانش و مهارت های کلیدی که باعث می شود فعالیت ها کار کنند و به خوبی هماهنگ شوند و سرمایه گذاری بر روی آن ها ضروری باشد.
دانشی که باید به منظور بهبود بهره وری کسب شود.
مرحله 2: شناخت دانش
برای ذخیره دانش، شناسایی آن ضروری است. وقتی صحبت از دانش ضمنی می شود که گاهی ناخودآگاه است، مواجه شدن با این چالش بسیار دشوارتر است.
برای این کار می توانید:
- بخش های مختلف، سپس خدمات مختلف را فهرست کنید،
- لیست پروژه های مختلف (تکمیل شده، در حال انجام و آینده) هر یک از آنها،
- شناسایی مهارتها، دانش، فرآیندها، اسناد و سایر دانشهایی که انجام این پروژهها را ممکن ساخته است.
- انجام مصاحبه برای بیرون آوردن دانش و دانش ناخودآگاه و سپس مفهوم سازی آنها،
- با استفاده از بازخورد از طریق جلسات کاری، طوفان فکری، جعبه پیشنهادات و غیره تکمیل کنید.
💡 برخی از مهارت ها، دانش و دانش ممکن است قابل مشاهده نباشند یا توسط سطح مدیریتی شناسایی شده باشند. درگیر کردن همه کارمندان یکی از کلیدهای موفقیت برای داشتن چشم اندازی کامل از دانش است.
مرحله 3: رسمی کردن دانش
برای رسمی کردن یک دانش، این یک سوال است:
آن را به شکل مناسب نشان دهید که می تواند به صورت نوشتاری (مقاله، راهنما، کتاب مشخصات) یا ترسیم شده (نمودار، نمودار، تصویر، طرح، نقشه) باشد.
با دسته بندی آن را سازماندهی کنید. طبقه بندی اطلاعات در دسته های مختلف می تواند جالب باشد، هدف این است که هر کسی که به آن نیاز دارد قابل یافتن باشد.
آن را در دسترس قرار دهید، زیرا این تمام موضوع است.
سادهترین راه برای انجام این کار استفاده از نرمافزار مدیریت دانش است که ثابت میکند در هنگام شروع این فرآیند متحد ارزشمندی است. Document360، نرم افزار مدیریت دانش، طیف گسترده ای از ویژگی ها را برای تسهیل ایجاد و رسمی سازی محتوا ارائه می دهد.
این شامل یک ویرایشگر کد نشانه گذاری (زبان نشانه گذاری سبکی است که معمولاً برای ویرایش متون استفاده می شود) برای بهبود و شخصی سازی اسناد شما: چیدمان، ادغام پیوندها، جداول یا تصاویر. سپس میتوانید آنها را در دستهها یا پروژههای مختلف دستهبندی کنید و همچنین از طریق ویژگی جستجوی سریع به آنها دسترسی داشته باشید.
- ۰۰/۱۱/۰۵