ریشه کلمه "فرهنگ" در کلمه لاتین "colere" به معنای مراقبت یا پرورش است. به بیان ساده، فرهنگ سازمانی نحوه تمایل رهبری به کسب و کار، ذینفعان و کارکنان خود، پرورش یا مراقبت از آن است. فرهنگ را می توان به عنوان رفتارهای سازمانی سازگار کارکنان و رهبران (هنجارها) تعریف کرد.
فرهنگ سازمانی دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان را تسهیل می کند، کارکنان مناسب را جذب می کند و آن دسته از کارکنانی را که ممکن است مناسب نباشند برجسته می کند. همچنین برای مشتریان و سهامداران کلیدی بازاریابی می شود. فرهنگ سازمانی اغلب منعکس کننده ارزش های اصلی سازمان است و مستقیماً رهبری سازمان را منعکس می کند.
فرهنگ سازمانی را می توان در نحوه تصمیم گیری مشاهده کرد - از بالا به پایین یا پایین به بالا. و اینکه آیا کارکنان مطمئن هستند که افکار و احساسات مستقل خود را بدون ترس از انکار بیان می کنند. از طریق برنامههای مزایای آن و اینکه آیا کارکنان برای برتری در کارشان شناخته شده و پاداش میگیرند، تحقق مییابد.
فرآیند توسعه سازمان
آیا می خواهید مهارت های توسعه سازمانی را به مجموعه ابزار منابع انسانی خود اضافه کنید؟ این مقدمه مختصر بر OD را دانلود کنید. نوشته شده توسط HR، برای HR.
فرهنگ سازمانی ایستا نیست. به طور مداوم هم از طریق مداخلات توسعه سازمانی عمدی و فرآیند تحول فرهنگی و هم به صورت ارگانیک تکامل می یابد.
دو طبقه بندی معروف از انواع فرهنگ سازمانی عبارتند از Competing Values Framework و The Leader’s Guide to Corporate Culture که در Harvard Business Review منتشر شده است.
چهار نوع فرهنگ سازمانی
شناخته شده ترین طبقه بندی انواع فرهنگ سازمانی، چارچوب ارزش های رقابتی است. کیم کامرون و رابرت کوین در دانشگاه میشیگان چهار نوع متمایز از فرهنگ سازمانی را شناسایی کردند.
هر سازمانی ترکیبی از این چهار نوع فرهنگ سازمانی دارد که معمولاً یک فرهنگ غالب است. هر چه سازمان بزرگتر باشد، احتمال وجود بیش از یک فرهنگ در سازمان بیشتر است. این ممکن است برای سازمان مفید باشد، اما ممکن است در هنگام تلاش برای داشتن یک فرهنگ منسجم در یک سازمان پراکنده منطقهای و جهانی، مضر یا چالشبرانگیز باشد.
چهار فرهنگ سازمانی که کامرون و کوین شناسایی کردند عبارتند از:
- فرهنگ ادوکراسی - پویا و کارآفرینی فرهنگ ایجاد کنید.
- فرهنگ قبیله ای - فرهنگ مشارکتی مردم مدار و دوستانه.
- فرهنگ سلسله مراتبی – فرهنگ کنترلی ساختاریافته و فرآیندگرا.
- فرهنگ بازار - فرهنگ رقابتی نتیجهگرا و رقابتی.
بیایید نگاهی به هر نوع فرهنگ سازمانی و نحوه توسعه آنها با جزئیات بیشتری بیندازیم.
Adhocracy ترکیبی از کلمات Ad hoc و بوروکراسی است. بنابراین، سازمانهایی که دارای فرهنگ ادوکراسی هستند، انعطافپذیر هستند و با رویهها و سیاستهای بوروکراتیک مهار نمیشوند. تاکید بر نوآوری و بهبود مداوم وجود دارد، سرعت آن معمولاً بسیار سریع است و وضعیت موجود، اگرچه ممکن است کارساز باشد، به چالش کشیده خواهد شد.
- ۰۰/۱۰/۰۸