تیهوشا

  • ۰
  • ۰

چندین روش وجود دارد که می توانید مدیریت شرکت خود را ساختار دهید. با این حال، بهترین ساختار سازمانی، ساختاری است که متناسب با سبک مدیریت، اندازه شرکت و استراتژی بازاریابی کلی شما باشد. ساختار سازمانی شما می تواند به صورت عمودی یا افقی گسترش یابد. به عنوان مثال، ممکن است هنگام شروع کار، شرکت خود را به صورت افقی با ارتفاع کم گسترش دهید. احتمالاً به عنوان یک شرکت نوپا به مدیران زیادی نیاز نخواهید داشت. برعکس، زمانی که به خوبی تثبیت شده اید، از ساختار عمودی تری استفاده کنید.

عملکردی

بهترین ساختار سازمانی شما ممکن است عملکردی باشد اگر تصمیم بگیرید که بخش های خود را بر اساس حوزه های عملکردی مانند بازاریابی، حسابداری، امور مالی و توسعه تحقیقاتی تقسیم کنید. مزیت استفاده از یک سازمان عملکردی کارآمد است. بخش ها استعدادهای خود را در یک ساختار سازمانی عملکردی ترکیب می کنند که امکان هم افزایی تخصص و خلاقیت در پروژه های مختلف را فراهم می کند. به عنوان مثال، یک بخش بازاریابی می تواند از محققان بازار برای مطالعه نیازهای مشتری، تبلیغات افراد برای ایجاد تبلیغات و مدیران برند برای مدیریت خط محصول استفاده کند. به گزارش Referenceforbusiness.com، علیرغم کارآمد بودن آن، بخش ها در یک ساختار سازمانی عملکردی اغلب می توانند بر اهداف خود بر نیازهای شرکت تأکید کنند. این انزوای دپارتمان را می توان تا حد زیادی از طریق ارتباط بین بخشی ثابت کاهش داد.

ساختار سازمانی محصول

انواع ساختار سازمانی محصول ممکن است بهترین باشد اگر محصولات متنوعی برای بازار داشته باشید. به عنوان مثال، فروشگاه‌های بزرگ ممکن است با رشد خود به ساختار سازمانی تبدیل شوند. یک فروشگاه بزرگ ممکن است مدیرانی داشته باشد که بخش هایی مانند سخت افزار، پوشاک مردانه و الکترونیک را مدیریت می کنند. محصولات ممکن است آنقدر متنوع باشند که برای یادگیری خط تولید نیاز به تخصص خاصی باشد. بنابراین، تقسیم بخش ها بر اساس محصولات منطقی ترین است. یک ساختار سازمانی محصول ممکن است باعث شود که شما منابع انسانی را تکرار کنید، علیرغم مزیت آن در ارائه تخصص بیشتر محصول. به عنوان مثال، ممکن است برای هر بخش به یک مدیر مالی نیاز داشته باشید، زمانی که یک یا دو مدیر مالی می توانند کار را به اندازه کافی انجام دهند.

ساختار سازمانی مشتری

مشابه ساختار سازمانی محصول، ساختار سازمانی مشتری ممکن است زمانی بهترین باشد که مشتریان مختلف شما دارای خطوط تولید متنوع باشند. به عنوان مثال، یک شرکت نرم افزاری پرداخت قبض الکترونیکی اغلب خدمات خود را به مصرف کنندگان، حساب های شرکتی، بانک ها، باشگاه های سلامت و بیمارستان ها می فروشد. مشتریان در این نوع شرایط به قدری متنوع هستند که ممکن است برای هر بخش به مدیران حساب جداگانه نیاز داشته باشید. ساختارهای سازمانی مشتری به شما این امکان را می دهد که به هر نوع مشتری خدمات بهتری ارائه دهید. با این حال، ممکن است منابع انسانی را در ساختار سازمانی مشتری تکرار کنید. بنابراین، باید مزایای خدمات رسانی به مشتری را در مقابل هزینه های اضافی حقوق و دستمزد بسنجید.

ساختار سازمانی جغرافیایی

یک ساختار سازمانی جغرافیایی ممکن است بهترین باشد اگر ترجیحات مصرف کننده در منطقه بسیار متفاوت باشد. بسیاری از شرکت‌های محصولات مصرفی از ساختارهای مدیریتی با جهت‌گیری جغرافیایی بیشتری استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک شرکت نوشابه ممکن است بخش بازاریابی خود را غیرمتمرکز کند تا بهتر بر ترجیحات منحصر به فرد مشتری در بازارهای مختلف تمرکز کند. بسیاری از سازمان های فروش محور از ساختارهای سازمانی جغرافیایی برای به حداکثر رساندن فروش خود در هر منطقه استفاده می کنند. مجدداً، ممکن است نیاز به استفاده از منابع انسانی اضافی با ساختار سازمانی جغرافیایی داشته باشید. با این حال، به دلیل تمرکز بر مصرف کننده محلی، ممکن است بیش از حد کافی هزینه های اضافی نیروی کار خود را با فروش بالاتر پوشش دهید.

  • ۰۰/۰۹/۱۷
  • MAHAYAN66 HASANI

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی