مدیریت منابع انسانی یک عملکرد سازمانی است که بر استخدام/استخدام، مدیریت و هدایت افرادی که برای یک شرکت کار می کنند متمرکز است. بخش منابع انسانی (HR) با مزایای کارکنان، پاداش، عملکرد و مدیریت پاداش، سلامتی، ایمنی، توسعه سازمانی، روابط کارکنان، انگیزه و غیره سر و کار دارد. HRD نقش مهم و استراتژیکی در مدیریت افراد و همچنین فرهنگ محیط کار ایفا می کند. اگر به طور موثر اجرا شود می تواند به رشد و ثبات شرکت کمک زیادی کند. گفته میشود که این فرآیندی است که سازمانها و افراد را با هم جمع میکند تا اهداف هر دو را برآورده کند. در این مبحث قصد داریم با اصول مدیریت منابع انسانی آشنا شویم.
مدیریت منابع انسانی اصطلاحی است که برای توصیف مدیریت و همچنین توسعه کارکنان در یک سازمان استفاده می شود. سیستم های مدیریتی مختلفی را طراحی می کند تا اطمینان حاصل شود که استعداد کارکنان به طور مؤثر و مؤثر برای تحقق اهداف سازمانی استفاده می شود.
مهمترین منبعی که یک شرکت دارد نیروی انسانی (افرادی که برای شرکت کار می کنند) است. بزرگترین وظیفه مدیریت موثر افراد است. این به عنوان کلید موفقیت سازمانی در نظر گرفته می شود.
توسعه منابع انسانی ستون فقرات سازمان است زیرا با هر جنبه ای از کارکنان سروکار دارد. این چند رشته ای است، یعنی بیشتر رشته های حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد را اعمال می کند.
ماهیت HRM
- مدیریت منابع انسانی ماهیتی فراگیر دارد زیرا در همه شرکت ها وجود دارد.
- به جای تمرکز بر قوانین و مقررات، بر نتایج تمرکز دارد.
- به کارکنان کمک می کند تا آنها را به طور کامل توسعه دهند.
- این اطمینان حاصل می کند که کارمندان برای رسیدن به اهداف خود سخت تلاش می کنند.
- اگرچه اصول بسیاری از منابع انسانی وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها در اینجا برای درک و نکاتی برای به کارگیری فعال آن به روشی مناسب توضیح داده شده است.
این اصول برای دست اندرکاران و متخصصان منابع انسانی بسیار مفید است تا تعیین کنند مدیریت استراتژیک منابع انسانی چگونه بر سه ذینفع تأثیر می گذارد: کارکنان فردی، جامعه و خود سازمان.
چهار C از مدیریت منابع انسانی
کتاب "مدیریت جنبه های انسانی" توسط استادان مدرسه بازرگانی دانشگاه هاروارد، سر مایکل بیر و سر مایکل والتون و پروفسور بازرگانی دانشگاه نورث ایسترن، سر برت اسپکتور، می گوید که چهار C از مدیریت منابع انسانی، "تعهد، شایستگی، مقرون به صرفه بودن و اثربخشی" وجود دارد. تجانس."
1. تعهد
این مشخص می کند که یک کارمند چقدر نسبت به شغل خود متعهد است. امنیت شغلی چیزی است که نشان دهنده تعهد آنها به شغل و وظایف شغلی است. مدیریت منابع انسانی با حصول اطمینان از اینکه سطوح کارکنان با نیازهای تجاری سازگار است، نیازها را برآورده می کند. مدیریت منابع انسانی به گونه ای کار می کند که کارکنان به طور منطقی می توانند انتظار داشته باشند که کارمندان بلندمدت باشند. سازمان همیشه برای بهبود کارکنان خود سرمایه گذاری می کند تا مطمئن شود که آنها به شغل مربوطه خود متعهد هستند. این ممکن است شامل برنامه های آموزشی، فعالیت های تعیین هدف، ارزیابی عملکرد و غیره باشد.
2. شایستگی
این اصل در حمایت از توسعه کسب و کار است. همچنین بر رضایت شغلی کارکنان و نحوه تأثیرپذیری جامعه از سازمان تأثیر می گذارد. کسبوکارهای موفق همیشه به کارکنان شایسته و متعهد متکی هستند که انتظارات عملکرد کارفرمایان مربوطه را درک میکنند. مدیریت منابع انسانی جلسات آموزشی و جهت یابی را برای بهبود مهارت ها و دانش کارکنان ارائه می دهد. با انجام این کار، مطمئن می شوند که نیروی کار پایدار است. تولید محصولات و خدمات قابل اعتماد تأثیری است که شایستگی بر جامعه می گذارد. اگر صلاحیت به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد، سازمانها ممکن است در نهایت خود را در معرض ادعاهای قانونی قرار دهند که علیه محصولاتی که میفروشند یا خدماتی که ارائه میکنند یا ارائه میکنند.
3. مقرون به صرفه بودن
گاهی اوقات، بودجه یک شرکت ممکن است به مانعی برای حمایت از فعالیتهای بخش منابع انسانی تبدیل شود. بودجه ممکن است برای حمایت از فعالیت هایی مانند استخدام افراد جدید، آموزش و توسعه کارکنان موجود و روابط کارکنان ناکافی باشد. همانطور که همه ما می دانیم، اداره منابع انسانی یک بخش درآمد زا نیست. به همین دلیل، بودجه ممکن است اولین کاهش برای سرمایه گذاری در بخش منابع انسانی باشد. بنابراین، آن را NEC است برای اطمینان از اینکه هزینه ها به طور موثر در شرکت استفاده می شود ضروری است. این امر روند روان را تضمین می کند و شرکت ها ممکن است بتوانند در فعالیت های مرتبط با منابع انسانی سرمایه گذاری بیشتری کنند.
4. همخوانی
همراه با اهداف کلی کسب و کار، اهداف مدیریت نیروی کار قابل دستیابی باید بسیار مطابقت داشته باشد. اهدافی مانند تبدیل شدن به رهبر یا رئیس یک صنعت خاص نیاز به تمرکز منابع انسانی دارد تا کارگران با استعداد و توانمند جذب شوند. این امر منجر به رشد کلی سازمان و همچنین کارکنان می شود. کارفرما بر جامعه تأثیر می گذارد زیرا گزینه های شغلی/فرصت های مختلف را برای بازار کار (اطراف) و همچنین استانداردهای باکیفیت را برای مشتریان ارزشمند خود فراهم می کند.
اصول منابع انسانی یک حقیقت اساسی است که توسط تحقیق، تحقیق و تحلیل ایجاد می شود. موارد زیر را نیز می توان به عنوان اصول مدیریت منابع انسانی در نظر گرفت:
- اصل توسعه فردی - ارائه فرصت برابر به هر کارمند به منظور تحقق پتانسیل و توانایی خود.
- اصل انتخاب علمی - قرار دادن فرد مناسب در شغل مناسب.
- اصل جریان آزاد ارتباطات - باز کردن و تشویق ارتباطات رو به بالا، پایین، رسمی و غیر رسمی.
- اصل مشارکت - ارتباط با کارکنان در هر سطحی از تصمیم گیری.
- اصل پاداش منصفانه - پرداخت دستمزد و حقوق منصفانه و عادلانه به کارکنان مستعد.
- اصل یک انگیزه - بررسی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها.
- اصل کرامت کار - با تک تک کارکنان با احترام و وقار رفتار شود.
- اصل همکاری کار و مدیریت - ارتقای روابط صنعتی و قوانین کار.
- اصل روحیه تیمی - برای اطمینان از همکاری و کار تیمی بین کارکنان.
- اصل کمک به سعادت ملی - ارائه هدف کاری بالاتر برای همه کارکنان و کمک به رفاه و یکپارچگی ملی.
این راهنمای اصل مدیریت منابع انسانی بوده است. در اینجا به اصل و ماهیت مدیریت منابع انسانی می پردازیم. همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات پیشنهادی ما را مرور کنید –
- ۰۰/۰۹/۱۷