نقش مدیریت منابع انسانی را در انواع سازمان ها بررسی می کند، و اینکه چرا برای موفقیت در تجارت ضروری است. به عنوان یک عمل، مشاغل و سازمانها به سه منبع اصلی وابسته هستند: منابع فیزیکی، مانند مواد و تجهیزات. منابع مالی شامل پول نقد، اعتبار و بدهی ؛ و مردم. شکی نیست که افراد نقش حیاتی را در یک سازمان یا تجارت به عنوان یک منبع ایفا می کنند.
داشتن یک استراتژی کامل، یک محصول یا خدمات قابل فروش و فرآیندهای کارآمد همه مهم هستند. اما همه اینها بستگی به توانایی افراد درون سازمان برای اجرای استراتژی ها، برنامه ها و فرایندها برای موفقیت یک تجارت دارد.
همه بخش های کسب و کار مختص مردم است. و با مدیریت افراد، سازمانها می توانند سودآورتر، رهبری موثرتر، ایجاد وفاداری به نام تجاری و انجام کارهای بهتر را داشته باشند.
عملکرد سیسم مدیریت منابع انسانی هر یک موفقیت آنها را به عنوان یک سازمان مشخص می کند. عملکرد منابع انسانی یک سازمان نقش مهمی در رشد نتیجه نهایی و موفقیت استراتژی تجاری خود دارد. ماهیت یک شرکت در افراد آن است و هدایت به افراد، مدیریت منابع انسانی (HRM) است. مدیر منابع انسانی یک سازمان با بهترین خدمات و سیستم هایی را ارائه می دهد که هم سود و هم تیمی را افزایش می دهد.
سیستم مدیریت منابع انسانی چیست؟
بر اساس مدل مشاور منابع انسانی هاروارد، ایجاد شده توسط مایکل بیر، مدیریت منابع انسانی یک رویکرد استراتژیک برای اشتغال، توسعه و رفاه افرادی است که در یک سازمان کار می کنند. مدیریت منابع انسانی شامل کلیه تصمیمات و اقدامات مدیریتی است که بر روابط بین سازمان و کارکنان آن - به عبارت دیگر، منابع انسانی آن تأثیر می گذارد.
HRM به مدیریت کلیه تصمیمات درون سازمانی مربوط به افراد اشاره دارد.
تمرکز بر استفاده حداکثری از منابع انسانی موجود در اختیار سازمان است و عملکرد کارکنان را در جهت نیل به اهداف سازمان افزایش می دهد. مشاور منابع انسانی تضمین می کند که سیاست ها و فرایندها در مشاغل یکپارچه و م effectiveثر است. HRM برای حفظ تعادل بین نیازها و رضایت کارکنان و سودآوری و توانایی سازمان برای دستیابی به اهداف خود وجود دارد.
با این حال، در عمل، HRM ابزاری است که برای استفاده بهینه از منابع انسانی، توسعه فردی و رعایت دستورات دولت استفاده می شود. سازمانهای بزرگتر معمولاً دارای بخش مدیریت منابع انسانی هستند و هدف اصلی آن سازگاری اهداف شرکت با اهداف کارکنان است. برای اینکه یک شرکت به اهداف خود برسد، باید کارمندانی داشته باشد که به آنها در رسیدن به آنها کمک کنند.
HRM کارآمد به نیروی کار یک سازمان کمک می کند تا به طور م andثر و م towardsثر در دستیابی به اهداف کلی سازمان مشارکت داشته باشد.
برای درک HRM، عملکردهای HRM باید در نظر گرفته شود. وظایف HRM مدیریتی، عملیاتی و مشاوره ای است.
توابع مدیریتی عبارتند از:
برنامه ریزی
عملکرد برنامه ریزی منابع انسانی بهترین تناسب را بین کارکنان و مشاغل تضمین می کند در حالی که از کمبود نیروی انسانی یا مازاد برای سازمان جلوگیری می شود. چهار مرحله کلیدی از فرایند HRP وجود دارد: تجزیه و تحلیل عرضه منابع انسانی فعلی، پیش بینی تقاضای منابع انسانی، ایجاد تعادل بین تقاضای منابع انسانی با عرضه، و همسویی سه مرحله اول با اهداف سازمانی.
سازماندهی
سازماندهی عملکرد مشاور مدیریت منابع انسانی است که شامل ایجاد یک ساختار سازمانی برای اطمینان از تحقق اهداف سازمانی است. ساختار معمولاً توسط یک نمودار سازمانی نشان داده می شود، که نمای گرافیکی از زنجیره فرمان در یک سازمان را ارائه می دهد.
هدایت
این شامل فعال سازی کارکنان در سطوح مختلف و کمک آنها به حداکثر اهداف سازمان است. استفاده از حداکثر پتانسیل های یک کارمند از طریق انگیزه و فرمان ثابت، تمرکز اصلی این عملکرد HRM است.
کنترل
برنامه ریزی بعد، سازماندهی و هدایت، عملکرد کارکنان باید ارزیابی، تأیید و با اهداف سازمانی مقایسه شود. اگر مشخص شود عملکرد از برنامه منحرف است، اقدامات کنترلی باید انجام شود.
عملکرد عملی مشاور منابع انسانی
استخدام و گزینش: استخدام و انتخاب مجموعه ای از کاندیداهای احتمالی ایجاد می کند و کاندیداهای مناسب را از آن مجموعه انتخاب می کند. طبق مطالعه گروه مشاور مدیریت غزال، سازمان ها معتقدند جذب و حفظ استعدادها یک چالش فزاینده است.
تجزیه و تحلیل و طراحی شغل: این عملکرد سیستم مدیریت منابع انسانی شامل توصیف ماهیت شغل، از جمله مدارک لازم، مهارت ها و تجربه کاری برای یک موقعیت خاص در یک سازمان است. این عملکرد برای کمک به ترکیب وظایف، وظایف و مسئولیت ها در یک واحد کاری واحد برای دستیابی به اهداف سازمانی بسیار مهم است.
- ۰۰/۰۸/۰۱